CDA en GroenLinks willen weten wat Amersfoort concreet kan doen tegen houtstookoverlast

Kees Hoogendijk Vandaag, 11:572 minuten leestijd

Amersfoort - De fracties van CDA en GroenLinks willen komende dinsdag in gesprek gaan met de gemeenteraad en het college over wat er gedaan kan worden om houtstookoverlast tegen te gaan. Sinds de Omgevingswet dit jaar van kracht is hebben gemeenten meer ruimte om lokaal beleid en regels te maken voor het gebruik van houtkachels, haarden en vuurkorven.

De gemeenteraad stemde in 2022 in met een verbod op het aansteken van de open haard of de houtkachel wanneer het RIVM een stookalert afkondigt. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer het buiten mistig is en er weinig tot geen wind staat. Het RIVM werkt met drie kleurcodes om te bepalen welk stookadvies gegeven wordt.

Bij blauw kan stoken wel, maar is het advies om rekening te houden met de buren. Oranje betekent dat het beter is geen hout te roken omdat de weersomstandigheden minder gunstig zijn. Bij rood blijft de rook door het weer lang hangen en luidt het advies om niet te stoken. De Omgevingswet maakt het nu daadwerkelijk juridisch mogelijk om houtrook aan te pakken.

Wat regelt de nieuwe Omgevingswet over houtstook?
Volgens de Omgevingswet mag er alleen hout gestookt wanneer de luchtkwaliteit dat toelaat. Gemeenten hebben een soort overgangsperiode om de regels uit de Omgevingswet te vertalen naar lokale regels eb verordeningen. Officieel is die overgangsperiode zelfs tot 2032.

De fracties van CDA en GroenLinks willen in gesprek over wat er gedaan kan worden om houtstookoverlast tegen te gaan tot de nieuwe regels gelden en hoe de gemeente inwoners mee kan nemen op weg naar de daadwerkelijke invoering van de regels.

Ook willen de fracties in gesprek met de raad en het college over de mogelijkheid om de overlast van het stoken van vuurkorven e.d. in de buitenlucht aan te pakken. Dit kan door aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening. Op een houtrookmeldpunt van GroenLinks en CDA kwamen twee jaar een maand tijd ruim honderd meldingen binnen. Driekwart van de melders gaf aan dagelijks of meerdere keren per week te maken met rook in huis. Bewoners gaven bovendien aan zich machteloos te voelen tegen de overlast.

Schadelijk
Het Longfonds riep eerder gemeenten op maatregelen te nemen tegen houtstook omdat het tot gezondheidsklachten leidt. Uit een peiling van Nivel blijkt dat ruim 750.000 mensen met een longziekte aangeven soms tot heel vaak last te hebben van houtstook. De organisatie ziet het liefst dat er ook maatregelen komen tegen houtkachels. Het Longfonds benadrukt daarnaast dat ook voor mensen zonder longaandoening houtstook schadelijk is. “Gezond stoken bestaat niet”, aldus het fonds.

Het artikel op Nieuwsplein via onderstaande link: