De Kop van Isselt is voor de stadsontwikkeling in Amersfoort een paradepaardje. Ingeklemd tussen de Eem en de Amsterdamse straat wil de stad de komend jaren zo’n 2700 nieuwe woningen gaan bouwen. Maar om verschillende redenen stokt de woningbouw een beetje. Zo hebben de gestegen bouwprijzen en de gestegen hypotheekrente een dempend effect.

Bovendien kende het ambitieuze Eemfront een valse start doordat de rechter de gemeente een gele kaart gaf vanwege een verkeerd geïnterpreteerde geurcirkel. Naar verluidt zijn inmiddels de grootste hobbels geslecht en komt de start van de verbouw en de nieuwbouw van dit project weer in zicht.

Donderdagavond werd er een nieuw plan gepresenteerd. En andermaal is het Amersfoortse bedrijf Rovase de ontwikkelaar. Zeker vijftig Amersfoorters - onder wie de Raadsleden Jeroen Bulthuis van GroenLinks en ikzelf namens CDA-Amersfoort - luisterden donderdag bij ZEEP-architecten aandachtig naar de eerste plannen voor Nijver 33.

Recht tegenover ZEEP, dus ook aan de Nijverheidsweg-Noord, willen ontwikkelaar Rovase en architect Jan Poolen een gebouw van vijf verdiepingen realiseren, goed voor zo’n twintig koopwoningen in diverse prijsklassen. Het zijn plannen met urgentie, zo maakte de projectbegeleiders van de gemeente duidelijk. ,,We hebben van het rijk een WBI-subsidie gekregen van bijna tien miljoen euro voor het gehele gebied, en voorwaarde is dat we voor eind 2024 met bouwen moeten zijn begonnen.” Het zal krap worden, aldus de gemeente, maar het is haalbaar. Rovase-directeur Dirk van Garderen zei juist blij te worden van deze tijdsdruk. ,,Wij van Rovase willen hartstikke graag aanjager zijn van alle nieuwbouw op de Kop van Isselt. We kunnen niet wachten.”

Na de presentatie door architect Poolen laten de bezoekers weten dat ze ingenomen zijn met deze eerste schetsen voor Nijver 33. Ook het idee dat de Nijverheidsweg-Noord zal transformeren van een drukke ontsluitingsweg in een voetgangersparadijs, en dat voor het gehele gebied een landschapsplan komt dat spreekt van ten minste 80% inheemse plantensoorten en ook vijf gidssoorten uit het dierenrijk sprak de aanwezigen aan.

Wat is het toch een voorrecht om als Raadslid altijd nieuwsgierig te mogen zijn.

Alex Engbers