Fluor 'kan niet' onder curatele

Culturele, subsidietrekkende instellingen die in de problemen komen, worden door de gemeente Amersfoort niet onder curatele geplaatst. Een meerderheid van de gemeenteraad ziet dat graag, maar het is volgens wethouder Fatma Koser Kaya (Cultuur, D66) niet mogelijk.

(Bron: AD.nl - Artwin Kreekel

Volgens de wethouder is het instellen van een budgetcoach, waar de gemeenteraad om vraagt, juridisch riskant omdat de gemeente daarmee ook verantwoordelijk wordt voor alles wat de instelling vanaf dat moment onderneemt. Daarnaast is het maar de vraag of het wettelijk überhaupt kan, een zelfstandige stichting onder curatele zetten.

De roep om het instellen van een budgetcoach klonk eind 2016 voor het eerst, en hing direct samen met de financiële malaise bij poppodium Fluor. Er was in allerijl 230.000 euro nodig omdat de problemen van de culturele instelling zo groot bleken, dat directe sluiting dreigde. Om vervolgens enkele broodnodige aanpassingen te doen (zoals het plaatsen van nieuwe kassa's en biertaps) en het tekort op de begroting weg te werken, werd verspreid over 2017 nog eens 324.500 euro uitgegeven. Fluor krijgt sinds de opening in 2015 structureel 450.000 euro van de gemeente.

Ondanks deze noodleningen houdt de financiële situatie bij het poppodium nog altijd niet over. Uit de jaarrekening over 2017 blijkt dat Fluor onder de streep 55.000 euro overhoudt (tegenover 40.000 euro in 2016), maar volgens wethouder Koser Kaya heeft het podium nog altijd onvoldoende vet op de botten om tegenvallers zelf op te vangen.

Huurovereenkomst

Vlak voor de zomer stelde ze daarom aan de gemeenteraad voor langer garant te staan voor de aflossing van de banklening van 650.000 euro, en de jaarlijkse huur van dik 126.000 euro. Zo'n garantstelling houdt feitelijk in dat als Fluor deze posten zelf niet kan betalen, de rekening rechtstreeks naar Stadhuisplein 1 gaat. Amersfoort zette in 2015 haar handtekening om dit tot 2025 te doen, als het aan de wethouder ligt wordt die termijn opgerekt naar 2030: hetzelfde jaar waarin de huidige huurovereenkomst afloopt.

Mede doordat Fluor geen budget­coach heeft, is het ons onduide­lijk hoe de financiële situatie bij het poppodium precies is.

Angeliek Noortman, CDA-raadslid

De gemeenteraad had zich in principe afgelopen dinsdag moeten buigen over de garantstelling, maar besloot in meerderheid eerst meer informatie te willen. "Mede doordat Fluor geen budgetcoach heeft, is het ons onduidelijk hoe de financiële situatie bij het poppodium precies is", aldus CDA-raadslid Angeliek Noortman, die om het uitstel vroeg. Daarom spreekt de gemeenteraad eerst komende dinsdag verder over de bank- en huurgarantie, en neemt ze er naar verwachting op dinsdag 18 september een besluit over.

VERVOLG na de Ronde dinsdagavond 11 september:

Wethouder: het gaat financieel goed met poppodium Fluor

Het gaat financieel goed met Fluor. Het poppodium, dat in 2016 nog op omvallen stond en door de gemeente van de afgrond moest worden gered, is ‘enorme stappen aan het maken’.

(Bron Artwin Kreekel 11-09-18, 22:24 )

Dat stelde verantwoordelijk wethouder Fatma Koser Kaya (Cultuur, D66) vanavond in een vergadering op het stadhuis, waar besproken werd hoe lang Amersfoort nog moet bijspringen als het weer mis gaat. Als het aan de wethouder ligt wordt de periode waarin de stad garant staat voor de banklening van 650.000 euro en de huur (jaarlijks ruim 125.000 euro) opgerekt van 2025 tot 2030. Hierdoor moet het podium aan het eind van de maand meer geld overhouden.

Op dit voorstel had de gemeenteraad vorige week al de hamer moeten laten vallen, maar oppositieleider CDA wilde eerst van de wethouder horen hoe het er nu precies voor staat bij het podium. ,,De prognoses laten zien dat de ontwikkeling bij Fluor in lijn is met de afspraken die we hebben gemaakt”, aldus Koser Kaya.

De prognoses laten zien dat de ontwikke­ling bij Fluor in lijn is met de afspraken die we hebben gemaakt

Fatma Koser Kaya, wethouder

Alle besproken stappen zijn gezet, behalve de aankoop van een nieuwe geluidsinstallatie. ,,Dat kan met de 26.000 euro die vrijkomt door de verlenging van de garantstelling.” Met haar woorden nam Koser Kaya alle wind uit de zeilen van het CDA, dat daarop aangaf ‘dan wel vóór de verlenging te zijn’. Hoogstwaarschijnlijk schaart zij zich hiermee achter álle andere politieke partijen in de gemeenteraad. Komende dinsdag valt het besluit.

De zorg van het CDA is niet op niets gestoeld. Eind 2016 was in allerijl 230.000 euro nodig omdat de problemen bij Fluor zo groot bleken, dat directe sluiting dreigde. Om vervolgens enkele broodnodige aanpassingen te doen (zoals het plaatsen van nieuwe kassa's en biertaps) en het tekort op de begroting weg te werken, werd verspreid over 2017 nog eens 324.500 euro uitgegeven. Het poppodium krijgt ieder jaar al structureel 450.000 euro subsidie van de gemeente, onder meer om de huur van te betalen.