Stad Amersfoort: CDA komt op een historische lage vijf zetels uit.
Nog nooit in de geschiedenis van het CDA waren ze zo klein. Een derde van de stemmers ruilde het CDA in voor de nieuwe partij NSC van oud CDA lid Pieter Omtzigt. In Amersfoort kregen ze 3,1 procent van de stemmen.

BEST GOED GEDAAN
Fractievoorzitter van CDA Amersfoort Jan de van der Schueren vindt dat een best goed resultaat, lokaal. ,,Wanneer je het vergelijkt met het landelijke beeld hebben we het in Amersfoort best goed gedaan. We hebben maar de helft van onze kiezers verloren en dat is te danken aan onze vrijwilligers die een fantastische campagne hebben gedraaid. Ik zou die mensen graag een pluim willen geven en bedanken voor het goede werk.

Maar ook landelijk vind ik dat we een goede campagne hebben gedraaid. Ik vind het een goede keuze om Henri Bontenbal onze lijsttrekker te maken en hoor ook lokaal veel goede geluiden over hem. Het is alleen jammer dat hij nog te onbekend was voor de Nederlanders en mede daarom de keuze hebben gemaakt bijvoorbeeld te stemmen op de NSC en BBB. Zij komen voor 80 procent overeen met hun gedachtengoed met het CDA.

Ik ben wel erg verbaasd over de uitslag van de PVV en maak me daar ook wel zorgen om. Een groot gedeelte van zijn verkiezingsprogramma is niet staatsrechtelijk en is niet in overeenkomst met het gedachtengoed van het CDA. Voor ons telt iedereen mee en is gelijkwaardig. Ik ben bang voor een nog grotere polarisatie in ons land en dat zou voor niemand goed zijn. Wij als CDA hopen dat de komende jaren tegen te gaan en het enthousiasme wat rondt Bontenbal hangt om te keren in mooie jaren voor het CDA.“

Artikel Nieuwsplein033:  "Missertje van de VVD....."

Jan de van der Schueren, fractievoorzitter van het CDA, spreekt zijn teleurstelling uit. De partij heeft tijdens de campagne veel positieve reacties gekregen over lijsttrekker Henri Bontenbal. 'Hij komt goed en betrouwbaar over, maar we kennen hem nog niet' was een veel gehoorde reactie. De van der Schueren geeft aan dat het CDA niet polariserend bezig wil zijn. Hij maakt zich wel zorgen vanwege de winst van de PVV. Die is wat hem betreft vooral te danken aan het 'missertje van de VVD' omdat lijsttrekker Dilan Yesilgöz de deur op een kier hebben gezet voor samenwerking. De van der Schueren maakt zich verder zorgen over de niet staatsrechtelijke standpunten van de PVV.

Het gehele artikel van Nieuwsplein033 geschreven door Peter de Langen en Kees Hoogendijk kun je hier vinden