Netcongestie is een relatief nieuw probleem. Veroorzaakt doordat zowel het aanbod als de vraag naar elektriciteit veel groter is dan de huidige infrastructuur toelaat. Doordat zowel vraag als aanbod naar aller waarschijnlijkheid nog zullen groeien is het bijzonder moeilijk om in te schatten hoe en wanneer dit probleem weer volledig onder controle is. Tot die tijd gelden er allerlei beperkende maatregelen, zowel aan de vraag als aan de aanbodkant. Niet zozeer voor particulieren maar aan de aanbodkant geldt het bijvoorbeeld voor zonnevelden en windturbines. Aan de vraagzijde geldt het bijvoorbeeld voor nieuw te openen winkels en bedrijven.

De vragen:

1. Onderkent het college dat netcongestie allerlei ongewisse effecten kan hebben op nieuwe RO-projecten?
  2. Onderkent het college dat deze effecten - hoe lastig in te schatten ook - bij oplevering van de RO-projecten voor de stad, voor een wijk of voor nieuwe bewoners grote gevolgen kunnen hebben?
  3. Is het college bereid om bij alle RO-plannen voortaan in de risico-paragraaf ook de te verwachten effecten van netcongestie te benoemen? Te denken valt hierbij aan een jarenlange vertraging van de komst van voorzieningen in nieuwe woonwijken, of de onverkoopbaarheid van hoogbouw zonder liften etc.

Alex Engbers (CDA)