23 april 2024

Adger van Helden: Grote zorgen over doorstroming rotondes

Staat het verkeer op de belangrijkste wegen van onze gemeente straks helemaal vast? Die vrees bracht het CDA  in bij het debat over voorrang voor fietsers op rotondes. Krijgen we op de rotondes Zeeweg of Sandtlaan net zulke situaties als bijv. de Posthofrotonde in Leiden? "Dat moet voorkomen worden," vindt CDA-raadslid Adger van Helden. De verkeersveiligheid én de doorstroming van al het verkeer zijn voor het CDA belangrijke uitgangspunten in de discussie over de voorrang op rotondes. Helaas was het voorstel van het college op veel onderdelen nogal onduidelijk en onvolledig. Daardoor moesten de raadsleden flink doorvragen om de juiste informatie boven tafel te krijgen. "Niet goed bij zo'n belangrijk onderwerp en nogal knullig," vindt Van Helden.

Stoplichten op de Zeeweg?
Het college (Durf, SGP en CU) wil op alle rotondes in onze gemeente de fietsers voorrang gaan geven. Voor het auto- en vrachtverkeer leidt dat echter op een aantal belangrijke wegen in onze gemeente tot forse vertraging en dus files in de spits. Zo blijkt uit onderzoek door een verkeersbureau. Niet alleen de auto's staan vast, ook de bus. Omdat de provincie snelle reistijden voor de bussen erg belangrijk vindt moet de bus voorrang krijgen. Dat kan bij file alleen met stoplichten. Resultaat van voorrang voor fietsers op bijv. de rotonde Zeeweg wordt dus dat de rotonde verdwijnt en er stoplichten komen. Adger van Helden: "Daar hebben we in 2018, samen met veel inwoners, hard tegen gestreden." 

We willen geen stoplichten op de Zeeweg, toen niet en nu niet!

Verkeersveiligheid verbeteren
Belangrijk voor het CDA is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Over wat veiliger is voor fietsers zijn de deskundigen het niet eens. Onderzoek wijst uit dat rotondes in ieder geval veiliger zijn dan bijv. kruispunten met stoplichten. Ook is er onderzoek dat er minder ongelukken gebeuren op rotondes waar fietsers géén voorrang hebben. Dat fietsers in andere gemeenten voorrang hebben vindt het CDA geen doorslaggevend argument. Op provinciale rotondes heeft de fiets immers ook geen voorrang. "Tussen Katwijk en Noordwijk of van Rijnsburg naar Wassenaar kom je dus alsnog rotondes tegen waar je als fietsers geen voorrang hebt," constateerde het CDA-raadslid in het debat. "En wie weet of het een gemeentelijke of een provinciale rotonde is?"

Het blijft dus onduidelijk.

Fietsen aantrekkelijker maken
Het CDA Katwijk vind het ook belangrijk om fietsen binnen onze gemeente aantrekkelijker te maken. Daarom bepleitte Adger van Helden vooral maatregelen die zorgen dat fietsers en auto's elkaar minder kruisen. Dan kunnen fietsers én auto's veilig en vlot door onze dorpen rijden. Op 16 mei debatteert de gemeenteraad verder over dit onderwerp. Pas daarna zal definitief besloten worden.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.