31 augustus 2023

Adger van Helden: Pak overwoekerde beplanting rond Aquamar aan!

Het moest de uitstraling van een duinlandschap krijgen, de buitenruimte rond het nieuwe zwembad Aquamar. Inmiddels staan er vooral brandnetels en gras. Een doorn in het oog van veel Katwijkers én van CDA-raadslid Adger van Helden. Het ziet er niet uit, echt zonde van het mooie ontwerp dat alles wordt overwoekerd door enkele soorten. Langs de Zeeweg rukken de brandnetels op, volgend jaar staat er nog weer twee keer zo veel. Terwijl langs de Piet Heinlaan grassen de vaste planten en het helmgras verdringen. Niks geen duinlandschap, zoals de ontwerper Frans Boots wilde. En dan hebben verschillende struiken en bomen het ook nog eens niet gered. Zij staan er verdroogd en treurig bij.

Ook natuurlijke beplanting vraagt onderhoud
Het kan zo niet langer, vindt Van Helden en daarom heeft het CDA om opheldering gevraagd aan het gemeentebestuur. Een natuurlijk landschap betekent niet dat je er niks meer aan hoeft te doen. In de duinen lopen bijvoorbeeld ook schapen te grazen. Ook meer natuurlijk groen vraagt om regelmatig onderhoud. Zo wordt voorkomen dat bepaalde soorten gaan overheersen. Dát is hier helaas inmiddels het geval. Wat het CDA betreft moet er zo snel mogelijk een goede hovenier aan de slag om het gebied op orde te brengen. ‘En daarna bijhouden!’, is het dringende verzoek van Adger van Helden. Dat is beter voor de natuur én ziet er veel mooier uit langs de Zeeweg, de groene entree van ons dorp.