27 februari 2023

Betrek inwoners bij parkeerbeleid

Donderdag besprak de gemeenteraad het parkeerbeleid. Het CDA deed een uiterste poging om het gemeentebestuur (SGP, CU, Durf) ertoe te bewegen inwoners hierbij te betrekken

Tegen betaald parkeren
Zoals de plannen er nu voorliggen worden inwoners flink beperkt zonder dat ze inspraak hebben. Zo kan zonder naar hun mening te vragen (bijvoorbeeld met een enquête) betaald parkeren worden ingevoerd. Daarnaast wordt voorgesteld om bij inwoners met een garage of inrit vanaf 2024 bewonersvergunningen af te nemen, terwijl er in 2020 is afgesproken om dit pas te doen na een verhuizing. Dit laatste wordt slechts per brief afgedaan richting inwoners, die natuurlijk versteld zullen staan van deze verandering.

Onacceptabel
Onacceptabel volgens CDA-raadslid Jacco van Duijn: “Inwoners informeren en luisteren naar hun ideeën over hoe we parkeren beter kunnen regelen in Katwijk moet de basis zijn. Niet zonder inspraak de situatie veranderen en betaald parkeren invoeren of vergunningen weghalen. Ga samenwerken met inwoners en verras ze niet met plotselinge brieven. Dit is niet de manier zoals we met inwoners willen omgaan als gemeente. Daarom hebben we voorstellen gesteund die hier een stokje voor steken.”

Blijven inzetten
De voorstellen hebben het helaas niet gehaald en daarom heeft het CDA nog grote zorgen over hoe inwoners inspraak krijgen over de eigen parkeersituatie. Van Duijn: “We hebben dit in de gemeenteraad helaas niet kunnen tegenhouden, maar blijven ons wel inzetten voor de zorgen van inwoners. Als u deze zelf heeft met betrekking op parkeren kunt u mij mailen: [email protected].”