27 juni 2023

CDA: aankoop schoolgebouw Yuverta kans voor binnensport

Gebruik de gymzaal in het schoolgebouw van Yuverta als extra locatie voor de binnensport. Dat voorstel deed CDA-burgerraadslid Remco van Zuijlen in de recente commissievergadering. Het CDA zet zich volop in voor de ontwikkeling van binnensportmogelijkheden in onze gemeente. Nu het gemeentebestuur van plan is om het schoolgebouw van Yuverta, voor de meeste inwoners bekend als het Wellant, te kopen doet zich de kans voor om de gymzaal breder in te zetten. Daarom deed Van Zuijlen het voorstel om te onderzoeken of de gymzaal door het Sportbedrijf ingezet kan worden als extra binnensportlocatie.

Sporten stimuleren
Met het wegvallen van de sporthal op de Middelmors en de verbouwing van de locatie van sportzaal de Korte Vaart is het een meer dan uitgelezen kans om de locatie van Yuverta te gebruiken om de druk op de binnensportzalen te verminderen. ‘’Straks moet niet de situatie ontstaan dat op piekmomenten de overige sportzalen vol zitten en verenigingen niet de ruimte kunnen gebruiken die ze nodig hebben,’’ vindt Remco van Zuijlen. "Het CDA wil de sport stimuleren en een tekort moeten we dus voorkomen." Het college gaat dit voorstel nu met het Sportbedrijf onderzoeken en komt daarmee terug naar de gemeenteraad.

Impuls voor het onderwijs
Daarnaast zal de aankoop van de locatie van Yuverta door de gemeente Katwijk ook voordelen opleveren voor het middelbaar onderwijs. Door deze aankoop zal Visser 't Hooft zich kunnen huisvesten in een geschikte locatie, omdat het oude pand niet meer up-to-date is en vooral te klein. Hierdoor ontstaat een vernieuwde middelbare school van leerlingen en docenten. Het CDA ziet dit als een win-winsituatie voor zowel de sport- als onderwijssector en is ervan overtuigd dat dit zal bijdragen aan een sterke en bloeiende gemeenschap. "Met initiatieven zoals het onderzoek naar binnensportmogelijkheden op de locatie van Yuverta, willen we de leefbaarheid en het sportaanbod in Katwijk verder versterken," stelt de CDA'er, "We kijken uit naar de resultaten van het onderzoek en de verdere ontwikkeling van deze veelbelovende plannen."