14 april 2021

CDA: Aanpak vervuilde bouwgrond N206 moet beter

Wethouder Nagtegaal moet bezorgde Valkenburgers beter meenemen in het onderzoek naar mogelijk schadelijke stoffen in het ophoogmateriaal voor de tijdelijke N206.

In de steek gelaten
Dat maakte CDA-fractievoorzitter Barend Tensen afgelopen donderdag duidelijk toen het functioneren van de wethouder op dit dossier ter discussie stond. Tensen: “Qua informatievoorziening voelen inwoners én volksvertegenwoordigers zich in de steek gelaten. Ik kan er begrip voor opbrengen dat het allemaal wat langer duurt door de juridische complexiteit. Mocht het zover komen dan wil je voor de rechter natuurlijk wel een kans hebben. Maar laat dit dan wel weten. Leg het uit. Daar heeft het de afgelopen tijd helaas aan ontbroken.”

Een betrouwbare lokale overheid stelt duidelijke grenzen.

Kamervragen CDA
Nadat er op grote schaal batterijrestanten in het ophoogmateriaal – Beaumix – voor de tijdelijke N206 in Valkenburg werden gevonden trok het CDA direct aan de bel met raadsvragen over de veiligheid van omwonenden. De landelijke CDA-fractie stelde zelfs Kamervragen. Inmiddels is duidelijk dat de gemeente in samenwerking met de provincie en de Omgevingsdienst een uitvoerig onderzoek is gestart om na te gaan of aannemer Boskalis wel voldoet aan de wet- en regelgeving. In juni komen de eerste resultaten beschikbaar. Toezichthouders van de gemeente Katwijk monitoren intussen dagelijks de werkzaamheden die plaatsvinden. Tensen: “Indien de aannemer in overtreding is moet er ingegrepen worden. Een betrouwbare lokale overheid stelt duidelijke grenzen en is er voor haar inwoners."

Communicatieplan
De wethouder gaf in het debat aan dat informatie over de onderzoeken toegankelijk wordt gemaakt. Ook beloofde hij een structureel omgevingsoverleg en intensievere (online) informatievoorziening. Dit uitgebreide communicatieplan, in combinatie met de overtuiging dat de inwoners meer gebaat zijn bij een sterke positie van de wethouder richting provincie en aannemer, maakte dat het CDA na lang overwegen de motie van treurnis niet steunde. Nu doorpakken.