28 november 2023

Irene van der Plas over subsidie voor restauratie Visserijschool

Voor de restauratie van de Visserijschool heeft de gemeenteraad vorige week een bijdrage uit de Monumentenreserve toegekend. CDA Katwijk is tevreden dat dit beeldbepalende pand uit de Wederopbouwperiode is gerestaureerd waardoor het ook herbestemd kon worden. CDA-raadslid Irene van der Plas: “Goed ook dat het visserijverleden blijvend zichtbaar is gemaakt met het terugplaatsen van de scheepsmast en met de reling en het peilapparaat op de toren. Daar hebben wij steeds op aangedrongen.”

Investeren in een monument
Door jarenlange leegstand en achterstallig onderhoud van de Visserijschool waren de restauratiekosten voor herstel van de monumentale waarden van het gebouw, aanzienlijk. Daarom heeft het bouwbedrijf een aanvraag gedaan voor een bijdrage uit de Monumentenreserve. Dit gemeentelijke potje is ingesteld als financiële impuls om te investeren in een monument. Bij een ‘ja’ door de gemeenteraad zegde de bouwer toe de aangevraagde € 100.000 euro gelijk over te maken aan Dunavie, de vorige eigenaar.

Onbegrijpelijk
De gemeenteraad, op DURF na, concludeerde dat het collegevoorstel voldeed aan meerdere voorwaarden uit de Regeling Reserve Restauratie Monumenten. Deze regeling was in 2019 nog aangepast én aangescherpt om onder meer duidelijk te hebben wanneer een eigenaar van een monument recht heeft op een bijdrage. Hoewel DURF toen met volledige tevredenheid akkoord ging met de regeling, wilde de partij daar nu van afzien omdat ze niet wilde dat de ton naar een commerciële partij ging.

CDA-raadslid Irene van der Plas: “Een onbegrijpelijke en technocratische houding van DURF. De enige kleine afwijking is dat er geen laagrentende lening is aangevraagd door de bouwer maar dit is indirect opgevangen door het bedrag dat ze aan rente zouden hebben ontvangen, af te trekken van het totaalbedrag. Er is door het college volledig in de geest van de subsidieregeling gehandeld. Je kunt niet plotseling, terwijl er een aanvraag loopt, naar willekeur de spelregels veranderen. Voor een partij als DURF die zegt voor betrouwbaar bestuur te zijn, een uiterst vreemde manoeuvre. Bovendien komt het geld niet bij een commercieel bedrijf maar bij de maatschappelijke instelling Dunavie terecht.”

Toekomst
Van der Plas vroeg nog aandacht bij de wethouder voor het bedrag dat overblijft in het monumentenpotje. “Daar kunnen nu nog zo’n 2 aanvragen uit worden bekostigd. We hebben al niet zo heel veel monumenten over in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Als CDA Katwijk vinden wij het belangrijk dat deze Monumentenreserve niet opdroogt en dat eigenaren worden gestimuleerd om te blijven investeren in een monument.”