19 oktober 2023

CDA bezoekt Gebr. Vletter & Den Haan

Onze raadsleden Dick Oudwater en Adger van Helden bezochten het Rijnsburgse bedrijf Gebr. Vletter & Den Haan. Wereldwijd marktleider op het gebied van lelieveredeling. Met de gebroeders Vletter spraken de CDA-raadsleden over de toekomst van hun huidige bedrijfslocaties in de Kleipetten Zuid en de Kamphuizerpolder en de kansen die er liggen in bijv. Kloosterschuur. Het CDA Katwijk vindt dat de gemeente met de ondernemers samen moet werken om kansen te verzilveren die goed zijn voor de toekomst van de bedrijven én van de glastuinbouw in onze gemeente.

Florerende glastuinbouwbedrijven de ruimte geven om te ondernemen.

College erkent onzekerheid
Vorige week werd ook de reactie bekend van het college op de vragen die het CDA samen met SGP, D66 en ChristenUnie had gesteld over de ontwikkeling van glastuinbouwgebied Trappenberg-Kloosterschuur. Het college erkent 'dat het lang duurt en dat onzekerheid met zich mee brengt'. Dick Oudwater: "Helaas is dat ook wat wij hoorden tijdens onze vele gesprekken met de (tuinbouw) ondernemers in Rijnsburg."

CDA: Laat glastuinbouw floreren
In de antwoorden stelt het college dat 'dit economische cluster (glastuinbouw én handelsbedrijven) niet alleen een belangrijke werkgever is, maar ook bijdraagt aan het huidige verdienvermogen van Katwijk'. Het CDA onderschrijft dit zéér, maar het college meldt ook in 2024 te willen beginnen aan een hele discussie over de toekomst van Rijnsburg Noord. Adger van Helden: "Wat het CDA betreft is dat niet nodig: florerende glastuinbouwbedrijven de ruimte geven om te ondernemen, dat wás de visie op Rijnsburg Noord en dat moet het ook blijven!"