19 januari 2022

Bouwplannen Valkenhorst langs N206 te massaal

De CDA-fractie heeft stevige bezwaren bij het ontwerp van de nieuwe wijk Valkenhorst langs de N206. Om de plannen bij te sturen dient de fractie donderdag een voorstel in.

Te veel hoogbouw
Raadslid Jonathan de Mooij: “Het CDA heeft altijd gepleit tegen hoogbouw langs de N206 en voor een groene overgang naar de nieuwe wijk. In de plannen die nu voorliggen zien we nauwelijks groen en toch veel hoogbouw. Daarnaast is het een lint van gebouwen om een soort geluidsscherm van woningen te krijgen. Dat is niet zoals wij het aanzicht van Valkenhorst willen hebben.” Het CDA-raadslid keert zich daarnaast tegen het verdwijnen van de zichtlijnen vanuit Valkenburg. Terwijl de raad eerder had vastgesteld dat dit een belangrijk uitgangspunt was voor de verdere uitwerking.

Identiteit bewaken
Om de plannen aan te passen dient het CDA donderdagavond een voorstel in voor een grotere afstand van de woningen tot de N206 en minder massale bebouwing. Ook wil de fractie een grotere groene zone langs de N206. “Het CDA wil waken voor de identiteit van onze verschillende dorpen,” stelt raadslid De Mooij. “Wij willen geen aaneenschakeling van bebouwing, met de nieuwe N206 ingeklemd tussen de Valkenhorst en Valkenburg. Het moeten twee zelfstandige kernen binnen onze gemeente worden. Met een duidelijke groene zone langs de n206 en laagbouw aan de zijde van de N206." Het CDA rekent op steun van de andere partijen voor deze bijstelling van de plannen.