25 januari 2018

CDA en vissers in actie tegen pulsvisverbod

Het CDA heeft vanochtend een duidelijk signaal afgegeven tegen een verbod op pulsvisserij. Fractievoorzitter Adger van Helden en wethouder Krijn van der Spijk reisden af naar de visafslag in Scheveningen voor de Actiebijeenkomst 'Red de vissers!'. Vorige week stemde het Europees Parlement in met een verbod op pulsvisserij. Het CDA - lokaal, landelijk, Europa - wil dit verbod zo snel mogelijk van tafel vegen.

Van Helden: "Onze vissers hebben hun nek uitgestoken en geïnvesteerd in innovatie. Dat is goed voor de economie en voor het milieu. Dat moeten we juist belonen!"

De Nederlandse visserij is al jaren bezig met vernieuwing van haar vismethodes. Bij de innovatieve pulsmethode wordt gebruik gemaakt van elektriciteit om vis te vangen. Katwijkse vissers hebben flink geïnvesteerd in de milieuvriendelijke vistechniek. Door deze nieuwe manier van vissen is er veel minder schade aan de zeebodem, minder loze bijvangst en is er minder dieselolie voor de schepen nodig. Nederland loopt met deze vernieuwing voorop. De Nederlandse vissers zijn door Europa aangemoedigd het voortouw te nemen.

CDA-Kamerlid Jaco Geurts heeft bij de minister voorgesteld om een speciale gezant naar Frankrijk sturen. Die zou moeten onderzoeken wat we kunnen doen om de bezwaren tegen de pulsvisserij weg te nemen. Onder aanvoering van de Fransen is er een Europees blok gevormd tegen de vangstmethode. Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik (CDA): "Stemmingmakerij, protectionisme en fakenews doen ons de das om. Het Europees Parlement gooit hier alle wetenschappelijk bewezen voordelen overboord. De inperking ondermijnt innovatie en het vertrouwen in de EU. Een slag in het gezicht van nuchter verstand en visserij."