05 april 2022

CDA: gemeentebestuur gaat aan de slag met omgangsvormen en polarisatie

Het gemeentebestuur onderschrijft de zorgen van het CDA over de toenemende verruwing van de omgangsvormen en de polarisatie en gaat onder meer aan de slag met gastlessen over burgerschap in het gemeentehuis.

Respect
Het college geeft in reactie op vragen van de CDA-fractie aan dat respect voor elkaar en elkaars mening een belangrijke waarde is om te kunnen samenleven. “Een democratie vraagt dat wij oprecht blijven luisteren naar elkaars belangen, dat wij ook de belangen van de minderheid meewegen. Iedereen moet zich uit kunnen spreken, moet elkaar op een respectvolle manier kunnen aanspreken.”

Het CDA vindt dat hier een duidelijke taak ligt voor het nieuwe college én de gemeenteraad. Om dit op te pakken was de hoop van het CDA gevestigd op de eerder aangekondigde langetermijnstrategie van de regioburgemeesters. Uit de antwoorden blijkt dat die er nog niet is. Daar gaat het CDA dus weer achteraan.

Sociale Media
Op sociale media is verharding ook merkbaar. Het wekt de schijn van anonimiteit waardoor lang niet altijd respectvol met elkaar wordt omgegaan. Ook wordt er nogal eens onjuiste informatie gedeeld. De gemeente wil investeren in een Newsroom, inclusief zogenaamd ‘webcare’: actief zoeken naar onjuiste informatie over de gemeentelijke berichtgeving, om vervolgens als reactie de juiste informatie aan te bieden en online in gesprek te gaan. Onder meer om te voorkomen dat het uit de hand loopt.

Meer aandacht voor burgerschap in het onderwijs
Eerder pleitte het CDA al voor meer aandacht voor burgerschap in het onderwijs. Daar ligt een belangrijke kans om de manier waarop we met elkaar samenleven en het onderlinge respect te verbeteren. Uit de beantwoording van de CDA-vragen blijkt dat er "voor de maand december pilots met een drietal scholen stonden gepland om ervaringen op te doen met gastlessen in het gemeentehuis. Door de gehele lockdown heeft dit geen doorgang kunnen vinden." Het gemeentebestuur nodigt deze scholen alsnog uit voor gastlessen én gaat met meer scholen in gesprek om de pilot uit te breiden. Dat vindt het CDA een goede zaak!