23 oktober 2023

CDA: Kritisch over experiment verruiming openingstijden horeca

Aanstaande donderdag voert de gemeenteraad een debat over het experiment, oftewel een ‘pilot’, met de verruiming van de openingstijden van horecagelegenheden. De afgelopen maanden is geëxperimenteerd met het toestaan van extra 'een uurtje' – 2 uur in plaats van 1 uur s ’nachts, om binnen te komen met als doel om overlast te verminderen.

Geen betrokkenheid van bewoners
CDA-burgerraadslid Remco van Zuijlen (21 jaar) heeft vanaf het begin kritiek geuit op de wijze waarop dit experiment is georganiseerd. Zo worden bewoners niet betrokken bij het pilotproject en verloopt de communicatie met horecaondernemers niet soepel. Ook blijft een nulmeting, die de situatie vóór de verruiming in kaart zou brengen, achterwege. Van Zuijlen: "Hoe kunnen we dan een betrouwbaar beeld krijgen?"

De overlast lijkt, ondanks het 'extra uurtje', eerder toe dan af te nemen.

Flinterdunne criteria
Het CDA heeft bedenkingen bij de huidige criteria voor het slagen van het experiment. De voorwaarden, namelijk tevredenheid bij betrokken partijen en een afname van overlast door jongeren tussen 1 uur en 2 uur 's nachts, zijn flinterdun “en eigenlijk een open deur die wordt ingetrapt”, aldus het burgerraadslid.

Overlast neemt niet af
De pilot loopt tot 1 december, voor die tijd moet de gemeenteraad een besluit nemen of de openingstijden voor horecagelegenheden definitief verruimd worden. Het CDA is vooralsnog niet overtuigd, aangezien de huidige voorwaarden geen betrouwbaar beeld schetsen, en gaat daar in het debat een punt van maken. Daarbij