07 juni 2022

CDA: nieuw coalitieakkoord is een gemiste kans

Afgelopen donderdag mochten alle politieke partijen zich uitspreken over het coalitieakkoord van DURF, SGP en CU. Het CDA sprak, net als alle andere partijen, haar teleurstelling uit over het uitblijven van oplossingen voor belangrijke uitdagingen.

Zorg
Op het gebied van de zorg bijvoorbeeld. “Denkt het beoogde college soms dat de zorg ‘af’ is? Er komen serieuze vraagstukken aan: hoe zorgen we er bijvoorbeeld voor dat senioren gezond en veilig oud worden en ergens kunnen wonen? Hoe zorgen we ervoor dat mantelzorgers niet overbelast raken? Er valt te lezen dat er geïnvesteerd wordt in kennis, capaciteit en onderzoeksgeld in het sociaal domein, maar het blijft allemaal vaag”, aldus fractievoorzitter Barend Tensen.

Te lage bouwambitie
Over de voornemens om 60% betaalbare bouw en 30% sociale huur te realiseren is het CDA zeer enthousiast. Tensen: “Als dit lukt ben ik de eerste om het college een pluim op de hoed te steken!” De ambitie om de komende periode slechts 1000 woningen te bouwen kan echter op minder enthousiasme rekenen. Afgezet tegen de bouwcijfers van voorgaande jaren én in de regio is het zelfs erg laag. Tensen: ”Zijn we het de vele woningzoekenden, de starters die geen huis kunnen vinden, de jongeren die hun toekomstplannen uit moeten stellen en tot ver na hun 30e thuis moeten blijven wonen niet verplicht om een tandje bij te zetten? Maakt het college zich er hiermee niet te gemakkelijk vanaf?”

De rekening bij de burger
Er wordt een lastenverzwaring aangekondigd zonder financiële onderbouwing. Dit college legt, nu al, de rekening bij de burger neer zonder uit te leggen hoe en waarom. Het CDA vroeg de beoogde wethouder niet te wachten tot de begrotingsbehandeling in november maar kort na de zomer al een doorkijkje te geven in haar financiële plannen. Dit werd toegezegd.

Voor iedereen?
Volgens het CDA ligt er een grote opdracht om mensen te verbinden. Is dit college, gezien de samenstelling van de partijen, die zich allen in de conservatieve hoek bevinden, er voor iedereen? De afgelopen vier jaar, en zeker ook tijdens de debatten in de verkiezingscampagne en de gesprekken met jongeren, is gebleken dat daar nog veel werk aan de winkel is. Jongeren, maar zeker ook ouderen, voelen zich in Katwijk, lang nog niet allemaal vrij om te worden wie ze zijn. Uit te komen voor hun gevoelens. “Er wordt maar weinig aandacht aan besteed in het akkoord en dat is een gemiste kans”, aldus Tensen.