19 december 2023

CDA: Pak onveilige verkeerssituaties aan!

We kennen ze allemaal; gevaarlijke kruispunten, oversteken of hoekjes. Het CDA is steeds een actief pleitbezorger van het verbeteren van de verkeersveiligheid in onze wijken. Met succes zette CDA-raadslid Irene van der Plas zich, samen met buurtbewoners, in voor veiliger oversteekplaatsen van de Biltlaan in Katwijk. In 2021 voerde het Valkenburgse raadslid Kimberley van der Nagel, samen met Valken ’68, actie voor het veiliger maken van de toegang tot het sportpark langs een druk fietspad.

Actieplan
Maar er zijn nog veel meer onveilige plekken in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg waar werk van gemaakt moet worden. Met méér budget voor aanpassingen. Vorig najaar al pleitte CDA-raadslid Adger van Helden voor een nieuw en concreet Actieplan Verkeersveiligheid. Eindelijk ligt dat deze week in de gemeenteraad voor.

Positief aan dit actieplan is de stevige aandacht voor het verbeteren van de veiligheid rond scholen. Ook worden diverse maatregelen voorgesteld om locaties te verbeteren, zoals de Meeuwenlaan in Katwijk, de ruimte voor fietsers op de Boulevard, Valkenburgerweg en Voorhouterweg.

Meer inzet college nodig
Veel maatregelen zijn een goede korte termijn oplossing, vindt CDA-raadslid Adger van Helden, maar er is meer nodig. Verschillende locaties vragen om grotere ingrepen, helaas is de ambitie van het college nog onduidelijk. Voor het CDA is verkeersveiligheid een belangrijke prioriteit en moeten gevaarlijk locaties zoals op de Hoorneslaan, het Bosplein en Brouwersstraat zo snel mogelijk verbeterd worden. Een verkeersonveilige situatie bij u in de buurt? Laat het ons weten via [email protected], dan gaan wij ermee aan de slag!