14 november 2023

CDA pleit voor vrijwilligers en is tegen onnodige lastenverhoging

“Dit college volhardt in een bestuurscultuur waarbij beslissingen worden opgelegd, in plaats van fatsoenlijk met elkaar samen te werken aan een betere toekomst,” was de duidelijke conclusie van CDA-fractievoorzitter Barend Tensen tijdens de Algemene Beschouwingen vorige week. “Dan kan voor tonnen aan nieuw participatiebeleid ontwikkeld worden; we hebben er hélémaal niets aan als deze bestuurscultuur gehandhaafd blijft.” De lijst met voorbeelden is helaas lang, van het Katwijks Museum en COK Hallelujah tot de Zwanenburg en de omwonenden van het oude Rabobank-gebouw. De CDA-fractievoorzitter riep het college daarom op de daad bij het woord te voegen en daadwerkelijk samen te werken met inwoners en volksvertegenwoordigers.

Fatsoenlijke leefomgeving: beter onderhoud!
Wat ook echt beter moet van de CDA-fractie is het onderhoud van de buitenruimte. Te veel zien we onkruid tussen de straatstenen en overwoekerde perken. Voorbeelden zijn de Parklaan en het gebied rond Aquamar. Terwijl een fatsoenlijke leefomgeving uitnodigt tot gezond leven en ontmoeting. Het CDA pleitte daarom voor beter onderhoud en meer budget. In de gemeenteraad was hiervoor brede steun en het college gaat er meer werk van maken. Wij gaan het in 2024 weer kritisch maar hoopvol volgen.

Houd de sport betaalbaar en clubs overeind
Sporten is niet alleen gezond maar het brengt ook mensen samen en leert over discipline en teamwork. Tensen: “Er wordt veel te weinig bewogen en ook in onze gemeente zien we steeds minder sportbeoefening en staan sportclubs onder druk.” Ook omdat sporten steeds duurder wordt, terwijl veel mensen het financieel al krap hebben. Daarom riep het CDA het college op om geen forse tariefverhogingen door te voeren op de binnensport.

Geen lastenverhoging
Bij veel van onze inwoners staat de bestaanszekerheid onder druk en maken gezinnen en senioren zich zorgen over hun financiën. Het college wil de lokale lasten tot wel 15% verhogen. Terwijl de gemeente in de begroting geld over verwacht te houden in 2024. Dat valt niet met elkaar te rijmen, betoogde Barend Tensen. Een voorstel van het CDA, met enkele andere partijen, om de onroerendezaakbelasting niet extra te verhogen werd echter weggestemd door een meerderheid van de gemeenteraad. Een gemiste kans, volgens het CDA, om ook lokaal bij te dragen aan de bestaanszekerheid van onze inwoners.