01 maart 2018

CDA presenteert Woonmanifest: wonen is een basisbehoefte

De gekte op de woningmarkt wordt steeds groter. Huizenprijzen schieten door het plafond, omdat er te weinig aanbod is. Overbieden op de vraagprijs? Dat is standaardpraktijk. Een voorbehoud maken omdat je langs de bank moet of geen bouwkundige risico's wilt lopen? Je bod wordt niet eens in behandeling genomen. 25 CDA-afdelingen, waaronder het CDA Katwijk, hebben een woonmanifest opgesteld om de problemen op de woningmarkt aan te pakken. Want voor het CDA zijn woningen geen luxe investeringsproducten. Wonen is een basisbehoefte.

Het duurt veel te lang voordat er nieuwe woningen worden bijgebouwd. Jonge gezinnen en mensen met gewone inkomens komen er niet meer tussen. Maar huizen zijn geen luxe investeringsproducten voor het CDA. Wonen is een basisbehoefte. En daarom moeten we heel snel toe naar een eerlijke woningmarkt.

Oplossingen
Het CDA heeft zeven voorstellen opgesteld voor een betere woningmarkt, met meer woningen én kansen voor starters, gezinnen en senioren. De voorstellen vragen iets van het Rijk (een noodwet voor het stimuleren van woningbouw), van gemeenten (stimuleren van woningbouw voor middeninkomens, maar ook regels om Airbnb en verkamering terug te dringen), van investeerders (gedraag je maatschappelijk verantwoord) en van makelaars (geef álle potentiële kopers een kans). Maar vooral moet er meer gebouwd worden voor segmenten die nu tussen wal en schip vallen. In onze gemeente zijn dat starters, gezinnen en senioren die de overstap willen maken naar een seniorenwoning.

Verantwoordelijkheid nemen
Veel voorgestelde maatregelen gaan over verantwoordelijkheid nemen. Op dit moment is er maar één ding leidend in de woningmarkt, en dat is geld. Wie zijn huis verkoopt, wil de maximale opbrengst. Een investeerder wil geld verdienen. Een belegger zoekt rendement voor zijn geld. Allemaal begrijpelijk, maar het leidt tot iets dat we met elkaar niet willen. Daarom doet het CDA op alle betrokken partijen een appèl om de eigen verantwoordelijkheid te nemen. Oók op woningverkopers. Ook zij hebben een keuze aan wie ze hun woning verkopen. Want voor je oude buren is het wel zo plezierig dat ook na jouw vertrek je buurt gezellig en leefbaar blijft.

De volledige tekst van het woonmanifest kunt u hier terugvinden.