24 augustus 2022

CDA, PvdA, D66 en GB: Meer bussen tussen Katwijk en Leiden

Vervoersmaatschappij Arriva heeft besloten dat er minder bussen tussen Katwijk en Leiden gaan rijden. Volstrekt onacceptabel, volgens PvdA, D66, CDA en GemeenteBelangen. Het OV-aanbod in Katwijk wordt hiermee nog verder verschraald. Reden voor de partijen om kritische vragen aan het college te stellen.

Pech voor werkenden en studenten
De regeling is met ingang van maandag 22 augustus volgens de zogenoemde ‘lentedienstregeling’ ingegaan. In de gemeente Katwijk gaat het specifiek om de lijnen 20 en 21 en R-Net 430 en 431. Met name de laatste lijnen zijn voor werkenden en studenten een belangrijke verbinding met Leiden en daarmee de rest van de provincie. Deze dienstregeling is in het verleden ook al ingezet en leidde tot volle bussen in de spitsuren.

De gemeente Katwijk is qua openbaar vervoer al niet rijkelijk bedeeld.

Aantrekkelijker OV
De gemeente Katwijk is qua openbaar vervoer al niet rijkelijk bedeeld doordat een aantal lijnen qua frequentie in het verleden is verlaagd. Als we het OV aantrekkelijker willen maken ten opzichte van de auto – een ambitie van het college - is dit geen logische stap. Zo’n afbraak als deze ondergraaft deze ambitie juist. Wat dat betreft ontbreekt het dit college aan scherpte.

De fracties van PvdA, D66, CDA en GB dringen er daarom op aan dat het gemeentebestuur zo snel mogelijk met Arriva in gesprek gaat om de frequentie op de genoemde lijnen te verhogen. Lees de vragen hier.