08 augustus 2023

CDA zet in op meer groen met bushokjesinitiatief

Het CDA onderneemt actie om Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg groener te maken. Na het ontvangen van de prijs voor minst groene gemeente is dat broodnodig! Burgerraadslid en OV-woordvoerder Remco van Zuijlen heeft raadsvragen gesteld over het plaatsen van planten op de daken van bushokjes.

Voordelen
Het realiseren van ‘groene’ bushokjes heeft vele voordelen, zoals een gezondere lucht, minder hitte, meer biodiversiteit en een prettigere omgeving voor iedereen. Twee jaar geleden diende fractiegenoot Barend Tensen al politieke vragen in over het vergroenen van de hokjes. Destijds was het antwoord dat dit niet mogelijk was omdat de bushokjes niet onder beheer van de gemeente vallen, maar van Arriva.

We moeten elke kans om te vergroenen met beide handen aangrijpen.

Proef
Afgelopen maand is de provincie Zuid-Holland echter een proef gestart met het plaatsen van groen op de daken van bushokjes. Dit biedt een mooie kans voor de gemeente Katwijk om mee te doen. Remco van Zuijlen: "Als de provincie toch een proef doet, is dit een prachtige kans om mee te doen. We moeten elke kans om te vergroenen met beide handen aangrijpen."

Kwakelwei
Eerder drong het CDA er bij het gemeentebestuur al stevig op aan om nu eens werk te maken van het realiseren van het Rijn Park, ook wel bekend als de ‘Kwakelwei’. De fractie maakt zich zorgen over de trage voortgang van dit groene initiatief en roept op om niet te blijven hangen in ‘bureaucratisch gedoe’.