09 februari 2023

Emmaplein voor cultuurbedrijf nog niet van de baan

Dat is de belangrijkste uitkomt van het spoeddebat dat het CDA samen met PvdA, D66, GemeenteBelangen en KiesKatwijk had aangevraagd.

Behoefte
CDA-woordvoerder Barend Tensen benadrukte in het debat dat Katwijk een volwaardige culturele voorziening verdient. Zeker met het oog op de groei van onze gemeente naar 80.000 inwoners. Tensen: “Bij lezingen en concerten zit de bieb hier bomvol en ook het vooruitzicht op studieplekken in moderne, toekomstbestendige en sfeervolle panden spreekt aan. Hier is echt behoefte aan.”

“Dit had in de zomer al afgetikt moeten worden.”

Schelpendam geen optie
Tijdens het debat kwam de optie om de locatie Schelpendam te renoveren aan de orde. Dit werd echter resoluut van de hand gedaan. Tensen bracht de brief van de bibliotheek, K&O en de Muziekschool van eind oktober in herinnering met daarin de noodkreet om vaart te maken en de stevige oproep om een keuze te maken omdat de huidige panden gedateerd zijn en innovatie in de weg staat. Veilig werken én bezoeken kan bijna niet meer gegarandeerd worden. Zelfs het woord sluiting werd in de mond genomen. Alle reden om hier prioriteit van te maken, volgens het CDA.

Kritisch
Het CDA toonde zich daarom kritisch op het handelen van de wethouder, tussen zomer 2022 en nu. De gesprekken over locatie de Burgt (de beoogde hoofdlocatie in Rijnsburg) werden stilgelegd vanwege een impactanalyse over de parkeerdruk. Nu blijkt dat de impactanalyse niet tot de grote problemen leidt die het college voorspelde. Dan valt het nu extra tegen dat er ondertussen niet de nodige stappen zijn gezet en het nu spaak dreigt te lopen met het Emmaplein. Tensen: “Dit had in de zomer al afgetikt moeten worden.” De wethouder gaf in het debat aan nog wel kansen te zien, en de nieuwe eigenaar van de locatie tegemoet te willen komen door inzicht in het gemeentelijke taxatierapport te geven. De gemeente hoopt er voor 15 februari alsnog uit te komen. Vanzelfsprekend blijft het CDA dit kritisch volgen.