05 augustus 2023

Jacco van Duijn: Versnel realisatie Rijn Park Katwijk

De gemeente Katwijk staat al jaren onderaan de ranglijst van groene gemeenten in Nederland, zo bleek recent weer uit onderzoek van de VNG. Maar er is hoop op verbetering met de ontwikkeling van Rijn Park Katwijk. Als raadslid voor het CDA in Katwijk, maakt Jacco van Duijn zich zorgen over de trage voortgang van dit belangrijke initiatief en dringt hij erop aan dat er snel stappen worden gezet.

Bewonersinitiatief
Rijn Park Katwijk, een initiatief van betrokken inwoners van de gemeente, heeft als doel het gebied tussen de Oude Rijn, het Additioneel Kanaal en de Sandtlaan, met onder andere de Kwakelwei en het Heerenschoolbos, te veranderen tot een blijvend groene, educatieve en recreatieve oase voor alle inwoners van Katwijk. Het zou een verrijking betekenen van de cultuurhistorische en natuurwaarde van het gebied. Raadslid Jacco van Duijn: "We kunnen niet langer stilzitten terwijl onze gemeente achterblijft op het gebied van groen en leefbaarheid. Het is van cruciaal belang dat we als gemeente nu daadkrachtig optreden om het Rijn Park te realiseren."

Concrete oplossingen
Ondanks dat er enige mijlpalen zijn bereikt, is het Rijn Park Katwijk verre van afgerond. Gesprekken tussen de stichting en de gemeente hebben plaatsgevonden, maar er is nog veel werk aan de winkel.
Van Duijn voegt toe: "We kunnen het ons niet veroorloven om te blijven steken in bureaucratische processen. We roepen de gemeente op de realisatie van het Rijn Park te versnellen en gezamenlijk tot concrete oplossingen te komen." Financiering blijft een van de grootste uitdagingen voor het project. Hoewel er al enkele financieringsbronnen zijn geïdentificeerd, is er meer nodig om de realisatie van Rijn Park Katwijk mogelijk te maken.

Groenere gemeente
Het Rijn Park Katwijk-initiatief heeft het potentieel om de score van de gemeente Katwijk op de ranglijst Groene gemeente van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) aanzienlijk te verbeteren. Een groenere omgeving draagt immers bij aan de levenskwaliteit van de inwoners en biedt waardevolle ruimte voor ontspanning en educatie. Het CDA-raadslid sluit af met een dringende oproep: "Laten we onze inspanningen bundelen en voortgang boeken met Rijn Park Katwijk. Alleen door samen te werken kunnen we van Katwijk een groenere, duurzamere en levendige gemeente maken waar we allemaal trots op kunnen zijn."