23 december 2021

Pak kansen voor een Knarrenhof voor senioren

In het kader van het woningbeleid voor volgend jaar heeft het CDA nogmaals tijdelijke woningen voor jongeren/starters en de vestiging van een Knarrenhof voor senioren ter sprake gebracht. De voormalige Julianaschool aan de Korte Vaart in Rijnsburg leent zich bijvoorbeeld uitstekend voor seniorenhuisvesting.

Omzien naar elkaar
Collectieve en andere woonvormen passen bij de behoeften van deze tijd. Huishoudens worden steeds kleiner en onze bevolking wordt ouder. Veel mensen verliezen zich in hun ‘anonieme’ woning en hebben behoefte aan een plek waar men omziet naar elkaar. Veel ouderen staan hiervoor open.

Huishoudens worden steeds kleiner en onze bevolking wordt ouder.

Mooie initiatieven
Raadslid Irene van der Plas: “Er is veel belangstelling in Katwijk, zoals de initiatiefgroep Katwijkse Knarren, voor een Knarrenhof. Een woonvorm voor senioren die zelfstandig willen blijven. Veilig wonen met veel privacy en tegelijkertijd alle voordelen van samenwonen, vooral bedoeld voor mensen die het leuk vinden elkaar af en toe te helpen, zonder verplichting. Het zou prachtig zijn als we dit in Katwijk van de grond kunnen krijgen in samenwerking met bijvoorbeeld Dunavie.”

Stimuleren
Woordvoerder wonen Barend Tensen: “Innovatieve en collectieve woonvormen kunnen wat lucht geven aan een woningmarkt die op slot zit en doorstroming, als er een Knarrenhof komt, bevorderen. Bovendien trekt het Rijk hier regelmatig flinke bedragen voor uit.” Tensen heeft er bij het gemeentebestuur op aangedrongen de bedragen die de provincie Zuid-Holland beschikbaar stelt voor dit soort initiatieven onder de aandacht bij bewonersgroepen te brengen. Tensen: “Dit kan ook jongeren en starters een steuntje in de rug geven die in een gemeenschap willen wonen, bijvoorbeeld tiny houses of flexwonen. Ook daar is steeds meer interesse voor. Het wordt tijd daar op in te spelen.”