17 november 2017

Speeltuin in duinlandschap rond nieuwe zwembad

De openbare ruimte rond het nieuwe zwembad wordt grondig aangepakt. Het college heeft ingestemd met het definitieve ontwerp dat in samenspraak met de omwonenden, het bestuur van de Triumfatorkerk, de Groen van Prinstererschool en de wijkraad tot stand is gekomen. De ontwerpers hebben zich laten inspireren door het oorspronkelijke duinlandschap. Functies als parkeren, wegen, paden en entree van zowel het zwembad als de kerk zijn op een natuurlijke en speelse wijze ingepast met veel aandacht voor groen. Ook kunstwerk De Golf krijgt een nieuwe plek.

Wethouder Krijn van der Spijk:
"Het openbaar gebied krijgt een prachtige nieuwe inrichting als het nieuwe zwembad is gebouwd en het oude gesloopt. De samenwerking met de omgeving en belanghebbenden heeft geresulteerd in een mooi duinachtig landschap. En dat is een interessante combinatie waar we erg tevreden over zijn: een modern gebouw in een landschap met een historisch tintje."

Speeltuin met terras
In het plan is een gebied opgenomen met allerlei speeltoestellen en speelaanleidingen. Deze komt naast de bij het zwembad behorende waterspeeltuin met ligweide. Aansluitend aan de speeltuin komt een terras van de horecagelegenheid in het nieuwe zwembad. De speeltuin is gericht op kinderen tot ongeveer 11 jaar. Samen met een groep kinderen van de Groen van Prinstererschool wordt de keuze voor de speeltoestellen uitgewerkt.

CDA-raadslid Adger van Helden:
"Wij zijn heel blij met deze speeltuin! De kinderen in Katwijk kunnen echt nog een grotere speeltuin gebruiken. Ook is het veilig omdat er een hekje omheen komt. Dit wordt een hele mooie combinatie met de natuurspeeltuin in het Ridderbos. Daarnaast is dit een goed alternatief voor de Duinspeeltuin in de Zanderij die verhuist naar de Duinvallei."

Opknapbeurt marktplein
Ook het marktterrein krijgt een flinke opknapbeurt en wordt groter en groener door er onder andere bomen planten. De opstelling van de markt wordt meer open, vooral gezien vanaf de Zeeweg. Samen met de marktkooplieden wordt de indeling verder uitgewerkt. Parkeren wordt mogelijk, behalve als het marktdag is.

Andere functies marktplein
Op het marktplein wordt nu gespeeld en worden er evenementen georganiseerd. Ook wordt het plein gebruikt als oversteek voor fietsers en voetgangers. Bij de uitwerking wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de verschillende functies. In ieder geval wordt de fietsroute gemarkeerd en dus veilig gesteld.

Een nieuw zwembad en een nieuwe inrichting buitenruimte
Katwijk krijgt een nieuw modern zwembad met faciliteiten voor jong en oud. Het zwembad is gericht op recreatie en instructiezwemmen. Het nieuwe zwembad is comfortabel, duurzaam en ruim. Het Katwijks karakter van de inrichting zal terug te zien zijn in de kleuren en de gebruikte materialen. Ook de openbare ruimte brengt die herkenning met zich mee door de inrichting als een duinachtig landschap vorm te geven.

Planning
Als alles volgens de planning verloopt, wordt het zwembad in het voorjaar van 2018 in gebruik genomen en zijn zwemmers uit Katwijk, de regio en toeristische bezoekers van harte welkom. Na het in gebruik nemen van het nieuwe zwembad sluit het oude zwembad. Tot dat moment blijft het huidige zwembad Aquamar geopend. Vervolgens wordt het oude zwembad gesloopt en wordt gestart met de inrichting van het duinlandschap.

Naar verwachting neemt de gemeenteraad begin volgend jaar een besluit over dit definitieve ontwerp.

Sfeerbeelden en een app met meer informatie over het nieuwe zwembad kunt u downloaden via https://sportbedrijfkatwijk.nl/category/nieuw-zwembad-katwijk.