01 februari 2024

Van der Nagel: Eindelijk perspectief voor Volkstuinvereniging De Kwaaie Margen

Na jaren van vastgelopen verhuisplannen lijkt er nu eindelijk perspectief te zijn voor de Valkenburgse volkstuinvereniging De Kwaaie Margen. CDA-raadsleden Kimberley van der Nagel en Barend Tensen hebben hier de afgelopen jaren steeds op aangedrongen.

Struikelblokken en knullig optreden van college
De herontwikkeling van de Mient Kooltuin en de komst van Valkenhorst maakten een verhuizing noodzakelijk. Door knullig optreden van het college (Durf, ChristenUnie en SGP), dat de huur te laat opzegde, ontstonden er helaas strubbelingen die een geplande verhuizing dwarsboomden. Nu ligt er een voorstel van het gemeentebestuur om een stuk grond in Mient Kooltuin aan te kopen waar de volkstuinders zich kunnen vestigen.

“De gemeente had al veel eerder de kans op dit stuk grond. En nu, veel geld en ergernis verder, wordt het mogelijk alsnog het nieuwe onderkomen. Maar goed, een oplossing lijkt nu in ieder geval in zicht en dat is positief.”

Steun voor verenigingsleven
Het CDA onderstreept het belang van het behouden en versterken van verenigingen zoals De Kwaaie Margen. In september 2022 diende de fractie hiertoe al een voorstel in. Gedurende deze tijd bleven Van der Nagel en Tensen nauw in contact met het bestuur en de leden. Tensen benadrukt: "De rol van de vereniging als sociale pijler en versterker van het lokale verenigingsleven mogen we niet onderschatten." Van der Nagel voegt toe: "Het is hoog tijd dat de volkstuinders duidelijkheid krijgen!"

Toekomst
Op donderdag 1 februari staat het besluit over de grondaankoop op de raadsagenda. Het CDA hoopt dat De Kwaaie Margen, met veel actieve leden, de periode van onzekerheid nu achter zich kan laten en vol vertrouwen naar de toekomst kan kijken.