21 december 2017

Wethouder Krijn van der Spijk: Extra sociale huurwoningen in De Horn

De gemeente Katwijk heeft met BPD Ontwikkeling BV afspraken gemaakt over de bouw van woningen in een deel van de Rijnsburgse nieuwbouwwijk De Horn. BPD bouwt in De Horn maximaal 192 woningen. Dit aantal bestaat uit verschillende soorten woningen, waaronder 24 goedkope koopwoningen. BPD heeft de gemeente verzocht om deze 24 woningen aan woningcorporatie Dunavie te mogen verkopen, waarna Dunavie de woningen als sociale huurwoning gaat verhuren.

Wethouder Krijn van der Spijk: 'Dit is goed nieuws voor aspirant huurders in de gemeente. Door het aantal sociale huurwoningen in De Horn uit te breiden, is er voor meer mensen uit deze doelgroep een kans om in De Horn te komen wonen. Tegelijkertijd zorgt dit voor wat meer beweging in het sociale huursegment in z'n totaliteit.'

Behoefte aan huurwoningen
Dat er een flinke behoefte is aan sociale huurwoningen binnen de gemeente blijkt ook uit de Woonvisie. Hieruit blijkt dat er in Katwijk in de periode 2015 - 2019 zo'n 300 extra sociale woningen nodig zijn. Bovendien blijkt uit de nieuwste cijfers van de Regionale Woonagenda dat het percentage sociale huur van de totale woonvoorraad eigenlijk nog meer verhoogd zou moeten worden. 'Als we nu de kans krijgen het aantal sociale huurwoningen te vergroten, dan moeten we die kans zeker grijpen', aldus de wethouder.

Diversiteit in de wijk
In De Horn wordt een gevarieerd programma aan woningbouw gerealiseerd met koop en huurwoningen in verschillende categorieën. Dit zorgt voor veel diversiteit in de wijk. De 24 woningen die als sociale huurwoningen op de markt zullen komen, zullen in twee huur prijsklassen vallen. Het merendeel van deze woningen zal in de categorie 'betaalbare sociale huurwoning' vallen (huur tot € 635,- p/m), een klein deel in de categorie 'dure sociale huurwoning' (huur tot € 711,- p/m). Het omzetten van koop naar huur gaat niet ten koste van het aantal goedkope koopwoningen. Deze zullen op een andere plek in De Horn gerealiseerd worden.