06 april 2022

Aandacht voor opvang, zorg en aandacht Oekraïners

Aandacht voor opvang, zorg en aandacht Oekraïners, vrijwilligers

Het CDA stelt vast dat de verschrikkelijke inval van Russische troepen in de Oekraïne voorlopig het nieuws zal blijven domineren en dat daarmee de grote stroom vluchtelingen  richting de landen van de Europese Unie zal blijven groeien, zo ook de noodzaak tot opvang in Nederland en in afgeleide Leidschendam-Voorburg.

“Het CDA prijst het College en de ambtenaren voor de inzet die ze tot nu toe plegen”, aldus Diederik Visser. “Die bewondering geldt ook voor de inwoners en organisaties die met de geweldige inzet en prijzenswaardige initiatieven steun en/of opvang verlenen. Het zijn mooie voorbeelden van solidariteit en gemeenschapszin.”

Maar het CDA stelt ook vast dat er meer nodig is. Het CDA heeft kennis genomen van de raadsbrief van eind maart waarin het College een overzicht geeft van de maatregelen ‘tot nu toe’. Het CDA onderkent daarbij dat het lastig is direct een volwaardig pakket maatregelen ter beschikking te hebben.

Toch zijn er nog vragen te over over de mogelijkheden in Leidschendam-Voorburg, daarom heeft het CDA aanvullende vragen gesteld over bijvoorbeeld over de mogelijkheid opvangplekken te realiseren, de sociale - en de schoolopvang alsmede de ondersteuning van de talloze vrijwilligers en de aandacht voor de effecten in het algemeen op bijvoorbeeld woningzoekenden en statushouders. Het CDA zal agendering van de raadsbrief in de commissie samenleving voorstellen.