10 december 2023

CDA dient initiatiefvoorstel in voor wijkontwikkeling

CDA Leidschendam-Voorburg vindt het zorgelijk dat eerder dit jaar bleek dat Leidschendam-Voorburg op plek 222 staat van beste gemeenten als het gaat om sociale cohesie. Uit cijfers van de gemeente zelf blijkt ook dat er nog forse ruimte is voor verbetering van de sociale cohesie in wijken. Voor CDA Leidschendam-Voorburg dragen leefbare en vitale wijken bij aan het geluksgevoel van inwoners. Het CDA Leidschendam-Voorburg heeft daarom een initiatiefvoorstel ingediend om de leefbaarheid, sociale cohesie en binding in wijken te versterken. CDA-fractievoorzitter Ron van Duffelen: “Met ons initiatiefvoorstel zetten wij in op wijkontwikkeling. Het draagt bij aan het welzijn als inwoners in hun wijk met elkaar in contact komen, elkaar ondersteunen en initiatief nemen voor hun eigen leefomgeving. Samen maken we onze wijken, samen geven we invulling aan onze wijk, aan onze gemeenschap. Daarin dient de gemeente te investeren en precies dat willen wij dus bereiken met ons voorstel”.

Het CDA Leidschendam-Voorburg stelt voor dat de gemeente in twee wijken een pilot opzet. Zo stelt de partij voor om in die wijken een platform op te richten waarin inwoners, verenigingen en ondernemers samenkomen als vast aanspreekpunt voor de gemeente en als klankboord kunnen dienen namens hun wijk. Het platform kan in samenwerking met de gemeente een meerjaren-wijkagenda opstellen met ambities rondom leefbaarheid en andere thema’s zoals groen of recreatie opstelt. Het CDA stel voor om de gekozen wijken budgetten mee te geven waaruit inwoners, verenigingen en ondernemers in geld kunnen besteden om activiteiten te organiseren die bijdragen aan de wijkagenda en -ambities. Ook stelt het CDA voor dat de gemeente bij haar eigen beleid kijkt naar de ambities in de wijkagenda om zo de visie van onze inwoners een duidelijkere plek te geven in de gemeentelijke plannen. Het inwonersplatform kan de verbinding tussen de gemeente en inwoners versterken en de wijk en gemeente dichter bij elkaar brengen.

CDA-fractielid Jorrit Koster, mede-vormgever van het voorstel: “Met deze plannen willen we forse stappen zetten om het herstel van vertrouwen van onze inwoners te winnen en de wijken een plek op de kaart te geven”. De partij heeft eerder ook al aangegeven groot voorstander te zijn van directe betrokkenheid van inwoners in gemeentelijk beleid. “Wijkbewoners weten zelf het best wat hun wijk nodig heeft, wat er speelt in hun wijk. De kracht hiervan benutten is van groot belang”, aldus Koster. “Als we om ons heen kijken zie je dat steeds meer gemeenten het belang van wijken erkennen en versterken. Lokale gemeenschappen zijn een groot goed en daar dienen we in te investeren, ook in Leidschendam-Voorburg”.

CDA Leidschendam-Voorburg hoopt op brede steun voor haar voorstel in de gemeenschap en de Raad en staat open voor ideeën vanuit inwoners. “Ons voorstel wil juist de kracht van de samenleving benutten. Wij staan daarom heel erg open voor de ideeën vanuit de samenleving op ons voorstel”, spreekt Van Duffelen uit. Ook hoopt het CDA op een constructief gesprek en steun van het college en andere fracties. “De tijd voor wijkgericht beleid is nu. Het CDA hoopt dat andere fracties dat ook inzien en met ons willen vormgeven aan hoe dat er uit kan zien. Wij doen hiermee de eerste stap”, concludeert Koster. “Uiteindelijk verlangen we als inwoners naar goed contact met elkaar en een leefbare wijk. Laten we dat met elkaar waarmaken”.

Ron van Duffelen en Jorrit Koster in gesprek over het initiatiefvoorstel tijdens de nieuwste aflevering van podcast Politiek aan de Vliet.