20 oktober 2022

CDA: Energieondersteuning ook voor verenigingen en maatschappelijke organisaties

De huidige energiecrisis raakt niet alleen individuele burgers met soms aanzienlijk hogere energierekeningen voor elektriciteit en gas, of met hogere brandstofprijzen aan de pomp. Naast inwoners en bedrijven treffen beide crises ook in versterkte mate onze wijk-, sport-, muziek-, cultuur- en kunstverenigingen en vele (sociale en welzijns-) organisaties (met eigen behuizing) die actief zijn in het maatschappelijk middenveld. Zij ontvangen en ontvingen inmiddels (vernieuwde) energiecontracten met onmogelijk hoge tarieven die het draagvermogen ver overstijgen.

CDA-raadslid Diederik Visser: “Het is mooi dat op de recente vragen van het CDA als ook die van de VVD zo  een duidelijke reactie kwam van het College. We moeten inderdaad voorkomen dat het sociaal-maatschappelijke weefsel van onze gemeente in de problemen komt. Huuraanpassingen en zo door particuliere eigenaren of verenigingen met eigen bezit, dat is iets wat niet direct in de macht van het College ligt. Het CDA zal wel vragen aan het College wat de gemeente in dit soort situatie voor organisaties en verenigingen kan doen. Alleen samen staan we sterker.“