03 maart 2022

CDA: Isoleren is investeren

Afgelopen maandag presenteerden internationale wetenschappers een alarmerend rapport over de klimaatverandering. ‘De tijd van studies is voorbij, we moeten nu keuzes maken en daadwerkelijk in actie komen. We staan op een keerpunt.’, aldus CDA-lijsttrekker Ron van Duffelen.

Mede op initiatief van een CDA-motie is uit de opbrengst van de Eneco-gelden € 46 miljoen gereserveerd voor duurzaamheid. Het is een groot bedrag, en als CDA zijn we blij dat de andere lokale partijen onze oproep voor stevig investeren in duurzaamheid hebben ondersteund. Maar voor de investeringen die de komende jaren in de energie- en warmtetransitie moeten worden gedaan door de gemeente, woningeigenaren, verhuurders en woningcorporaties is het een schijntje. Om tot een zo goed en effectief mogelijke besteding van deze gelden te komen hebben we als CDA drie uitgangspunten voor de komende jaren:

1. Het begint bij en met onze inwoners
  2. Het geld moet naar maatregelen, niet naar praten over maatregelen
  3. Isoleren is investeren

Maatregelen die we op korte termijn moeten nemen zijn: isoleren, zonnepanelen aanbrengen en starten in de wijken waar de meeste winst te halen valt. Ron van Duffelen: ‘Wij zijn voor de wijkaanpak zoals aangegeven in de lokale energiestrategie en warmtetransvisie; stappen zetten naar duurzaamheid kan alleen met steun en motivatie van en met maatwerk voor de inwoners van onze wijken in Leidschendam-Voorburg en de kern Stompwijk.’ Ook vindt het CDA dat er teveel geld gaat naar consultants en duurzaamheidsadviseurs. In de plannen van de gemeente lezen we dat bijna een miljoen euro per jaar vooral naar ‘nadere onderzoeken, ambtenaren en inspraak’ gaat. Wij vinden dat we dit geld veel beter kunnen besteden aan ondersteuning van inwoners voor isoleren, zonnepanelen en warmtepompen. We hebben daar als CDA ook twee keer een motie voor ingediend, maar hierin stonden we alleen. Praatjes vullen geen gaatjes. Gezien de vele wijken met oude en slecht geïsoleerde woningen in onze gemeente is isoleren voor het CDA de eerste prioriteit voor de komende jaren.

‘Isoleren is investeren’, aldus Van Duffelen. ‘Het is de beste investering die je kunt doen voor de lange termijn. Daarna moeten we kijken hoe we het volledig potentieel aan daken voor zonnepanelen kunnen benutten. Dit kan 40-50% van onze energievraag oplossen. En we moeten beginnen in de wijken met de laagste energielabels, zodat ook daar snel winst geboekt kan worden.’ Het CDA stimuleert dat inwoners daarbij zelf het initiatief nemen door zich te verenigen in wijkraden, burgerpanels, of initiatieven als Energy Common en stichting Duurzaam Leidschendam-Voorburg. Het CDA gaat uit van de kracht van de gemeenschap en juist binnen dit soort initiatieven kunnen inwoners het energie- en warmtevraagstuk zelf ter hand nemen. De aanpak van de energie- en warmtetransitie moeten we samen oppakken en als CDA willen we niet gaan wachten tot de overheid met maatregelen komt. Het is daarom ook niet nodig om zaken op te nemen in een gemeentelijke verordening. Een dwingende overheid werkt niet, wel een stimulerende overheid die samen met inwoners ook voor duurzaamheid verbindend aan de Vliet is.

Met de huidige stijging van de energieprijzen en de onzekerheid hierover door de oorlog in Oekraïne kunnen inwoners in problemen komen bij het betalen van hun energierekening. Het CDA heeft eerdere initiatieven gesteund en ook genomen om energie-armoede te voorkomen. De gemeente is er niet om inkomenspolitiek te voeren. Daar waar met andere maatregelen, zoals vouchers voor energiebesparende maatregelen, het uitdelen van een energiebox met ledlampen, tochtstrips of radiatorfolie, inwoners ondersteund kunnen worden in het verlagen van de energielasten steunt het CDA deze initiatieven en kunnen ze bekostigd worden uit het duurzaamheidsfonds. Voor de klimaatadaptie is het daarnaast van belang dat we voldoende groen hebben en open ruimtes om water op te kunnen vangen en hittestress tegen te gaan. Inwoners kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren door hun tuin groen en open te houden of platte daken van sedum te voorzien.

Luchtkwaliteit is een ander onderwerp dat om directe actie vraagt. Inwoners hebben recht op gezonde lucht. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft de advieswaarden recent aangescherpt. Het CDA steunde dan ook de oproep om nog eens goed te kijken of het beleid voor luchtkwaliteit aanpassing behoeft op de nieuwe advieswaarden en daarvoor extra maatregelen te treffen. Het CDA nam zelf al eerder het initiatief om de snelheid op de snelwegen rond onze gemeente naar 80 km/u te verlagen. ‘Waarom wel rond Amsterdam en Rotterdam en niet rond onze gemeente?’, vraagt Van Duffelen zich af. ‘Ook de aanleg van de Huygenstunnel en de ondergrondse kruisingen bij de N14 kunnen tot een verbeterde luchtkwaliteit leiden. Rondom Damcentrum en Leidschendam-Zuid moeten we de infrastructuur beter benutten en auto’s te gast laten zijn. En we moeten investeren in Openbaar Vervoer en fietsverbindingen en -voorzieningen’. Om de luchtkwaliteit te verbeteren diende het CDA eerder ook moties in om houtstook tegen te gaan. Helaas bleek   hier geen meerderheid voor aanwezig in de raad maar ook hier blijven wij ons de komende jaren voor inzetten.

‘We staan op een keerpunt. Het klimaat en internationale ontwikkelingen dwingen ons tot het doen van investeringen in duurzaamheid. Voor het CDA staat daarbij voorop dat de beschikbare gelden worden besteed aan maatregelen en niet aan praten en de investeringen niet mogen leiden tot hogere lokale lasten. We hebben een mooie buffer in het duurzaamheidsfonds en het leven is dezer dagen al duur genoeg’, sluit Ron van Duffelen af.

Als u vragen heeft aan hand van dit stuk of graag nog ingespek wil met het CDA Leidschendam-Voorburg over duurzaamheid kunt u zich melden bij [email protected]