06 november 2023

CDA Leidschendam-Voorburg lanceert podcast “Politiek aan de Vliet”

CDA Leidschendam-Voorburg lanceert met trots de nieuwe lokale podcast Politiek aan de Vliet, dé podcast over het politieke reilen en zeilen in onze gemeente. Met deze podcast legt de partij op een nieuwe manier contact met inwoners, door hen te informeren over lokale onderwerpen die politiek actueel zijn.

Fractievoorzitter van CDA Leidschendam-Voorburg Ron van Duffelen: “Wij merken dat de betrokkenheid van inwoners bij lokale onderwerpen, of dicht in hun buurt, groot is. Veel inwoners hebben het gevoel dat de politiek ver van hun af staat, de bekende kloof tussen inwoner en politiek als metafoor. Als lokale fractie zijn we op zoek om ook via nieuwe kanalen de verbinding met de inwoners te leggen. Deze podcast is daar een middel voor”. De trailer en eerste aflevering van de podcast staan online, te vinden op de website PolitiekaandeVliet.nl, Apple en Spotify. De fractie verwacht ongeveer maandelijks een nieuwe aflevering te publiceren.

Doel van de podcast is om lokale onderwerpen uitgebreider te belichten en inwoners mee te nemen in het beslissingsproces. Podcast-host en CDA commissielid Jorrit Koster: “We hopen dat deze podcast van toegevoegde waarde is voor onze inwoners. Wij mikken erop om per maand een aflevering van ongeveer 15-20 minuten over één specifiek onderwerp te publiceren.

In de eerste aflevering, nu dus te beluisteren, gaat podcast-host Jorrit Koster in gesprek met CDA-raadslid Lieke Muller over de N14, de weg langs de Mall of the Netherlands, en het bezoek dat CDA Tweede Kamerlid Harmen Krul daarvoor recent aan onze gemeente bracht. Muller: “De N14 is een regionale weg die dwars door onze gemeente snijdt. Hier staan bijna dagelijks files en bij een incident op deze weg loopt het verkeer in grote delen van Leidschendam helemaal vast. Er zijn plannen voor een grote verbouwing die kansen en uitdagingen met zich meebrengt. Iedereen heeft een eigen kijk op die weg en mogelijke oplossingen. Wat volgens de één  een oplossing is, is volgens een ander juist een probleem. Een podcast is een goede manier om met meer diepgang en nuance dit soort onderwerpen te bespreken”.

“De podcast zal niet alleen CDA-fractieleden aan het woord laten”, benadrukt Koster, “ook zullen we gastsprekers, zoals bijvoorbeeld inwoners of verenigingen, uitnodigen om te vertellen over hun activiteiten, mits dat over een lokaal onderwerp gaat en politiek actueel is”. Fractievoorzitter Van Duffelen vult aan: “Het is niet de insteek dat het een CDA-campagnepodcast wordt. We willen vooral de feiten over het onderwerp bespreken voordat we onze eigen én andere overwegingen benoemen. Door alle overwegingen te belichten willen we op onze manier lokale politiek transparanter en toegankelijker maken voor onze inwoners.”

Koster concludeert: “We hopen dat we met deze informatieve podcast kunnen aansluiten op de behoefte aan politiek die over inhoud gaat, een behoefte die wij als partij voelen en uitdragen."