26 september 2023

CDA Leidschendam-Voorburg voor echte participatie

Het CDA Leidschendam-Voorburg ziet kansen in de nieuwe participatieverordening van de gemeente. Inspraak, inwonersparticipatie en hoe de gemeente omgaat met initiatieven vanuit de samenleving krijgen hiermee een duidelijke plek: “Duidelijke afspraken en regels zijn nodig zodat we als gemeente eindelijk een volgende stap in de cultuuromslag maken richting echte participatie", aldus CDA-commissielid Jorrit Koster. Deze nieuwe regels rondom burgerparticipatie bieden mogelijkheden maar mogen nog beter. Het CDA komt daarvoor met de volgende voorstellen voor bij de behandeling van de verordening in de Raadsvergadering van 26 september:

1) Inwoners moeten vooraf mee kunnen denken: De nieuwe verordening betreft zowel inspraak als ook inwonersparticipatie. Inspraak vind hierbij achteraf plaats, inwonersparticipatie juist vooraf. “Het CDA wil er voor zorgen dat inwoners ook echt vaker kunnen participeren voordat er een plan ligt. Daarom wil het CDA dat de verordening de voorkeur uitspreekt voor vooraf participeren. “Door deze voorkeur op te nemen in de verordening geven we als gemeente een duidelijk signaal af .” stelt Koster.

2) Rol van de gemeenteraad: Het mag nooit gebeuren dat burgerparticipatie ervoor zorgt dat inwoners en Raad tegenover elkaar worden uitgespeeld. Het moet duidelijk zijn aan de voorkant van een participatietraject wat ieders rol is en dat de Raad altijd een stem heeft. Daarom haalt het CDA die mogelijkheid, om de Raad buitenspel te zetten, met ons voorstel uit de verordening. “Het kan niet de bedoeling zijn dat de verordening de rol van de Raad als wettelijk orgaan van de lokale democratie wegcijfert. Een luisterende gemeente staat samen met haar inwoners voor een sterke lokale democratie” vult Koster aan.

3) Transparante verslaglegging: Goede participatie kan alleen plaatsvinden bij transparante verslaglegging “Juist door inwoners en de gemeente samen te laten instemmen bij het vrijgeven van de verslaglegging van de inbreng van inwoners zorgen we ervoor dat er altijd een goede en transparante verslaglegging is. Hierdoor kan iedereen altijd goed teruglezen welke ideeën inwoners inbrachten” volgens Koster.

Deze verordening is grotendeels samen met inwoners geschreven: “Het is mooi om te zien hoeveel mensen gezamenlijk de contouren voor de toekomst van burgerparticipatie in deze gemeente hebben opgesteld. Een eerste stap op weg naar betere participatie. Gespreide verantwoordelijkheid in actie” aldus Koster.

Deze coalitie doet hiermee een eerste poging om het vertrouwen van de inwoners in de gemeentepolitiek te versterken. Dat is mooi maar goede participatie is meer dan het uitvoeren van een afspraak uit het coalitieakkoord. Het CDA vraagt om meer dan dat: maak een echte, een stevige stap. “Voor het CDA is dit document een van de stappen in de nieuwe bestuurscultuur die inwoners zo van de gemeente verlangen” legt Koster uit. "We hopen dan ook vooral dat alle ambities en beloftes in de verordening in de praktijk tot uitwerking komen!”