14 februari 2023

CDA: Ontwikkel sociale en middeldure woningen in Noorthey

Met het betrekken van het GAMMA-terrein bij de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor wordt ruimte voor woningbouw toegevoegd. Het CDA begrijpt deze ontwikkeling. Het CDA begrijpt evenwel niet dat de ambitie om een meer betaalbaar, divers en duurzaam woningaanbod, gericht op het sociale en middensegment te realiseren, voor dit project wordt opgegeven.

“De ambitie van het college is om een betaalbaar woningaanbod met 30% sociale woningbouw en 20% middeldure huur bij nieuwbouwprojecten te realiseren. Die hebben we ook keihard nodig en het CDA steunt deze ambitie. Maar, wat we zien bij het plan Vlietvoorde is wat we ook zien bij de ontwikkeling van Vlietland: afspraken uit een verder verleden staan in de weg aan huidige behoeftes”, aldus CDA-fractievoorzitter Ron van Duffelen. Het college stelt namelijk voor om voor het GAMMA- en een omliggend terrein af te zien van het programma sociale en middeldure woningbouw omdat daar ruim 15 jaar geleden afspraken over zijn gemaakt bij de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor.

Ron van Duffelen: “Het CDA pleit al jaren voor betaalbare woningen voor inwoners in vitale beroepen en voor voldoende sociale woningbouw. Het is jammer dat we deze kans voor het GAMMA-terrein laat lopen. We hebben deze woningen immers hard nodig voor onze inwoners. Een afspraak uit het verleden haalt daar nu een streep door. Het wordt tijd dat we ons bezinnen op de vraag hoelang de overheid gehouden is aan eerder gemaakte afspraken. Welke ontwikkelingen in de tijd maken dat het belang van inwoners prevaleert boven het belang van projectontwikkelaars? Straks komen er weer woningen van boven de € 600.000,- bij en dat strookt niet met een uitspraak van de raad.”

Voor het niet realiseren van sociale en middeldure woningen op het GAMMA-terrein stelt het college voor deze te ontwikkelen op een ander, gemeentelijk, terrein binnen het gebied Noorthey. Deze ontwikkeling is evenwel met nogal wat onzekerheid omgeven. “Vandaar dat we een motie hebben ingediend waarin we het college oproepen binnen het gebied Noorthey alles-op-alles te zetten om sociale en middeldure woningbouw te realiseren. Onze inwoners hebben immers recht op een betaalbaar woningaanbod,” besluit Ron van Duffelen.