18 december 2023

CDA: problemen bij leerlingenvervoer vraagt van college stevigere aanpak

Het CDA Leidschendam-Voorburg krijgt nog steeds signalen dat het leerlingenvervoer niet goed verloopt en dat ouders zich niet zeker voelen over het vervoer. Het CDA heeft hier al eerder vragen over gesteld en constateert dat de problemen er niet minder op zijn geworden. “Voor het CDA staat het belang van de het gezin, het kind en de ouders centraal. Zij moeten kunnen vertrouwen op de gemeente” zegt CDA fractielid Koster. Het CDA brengt in de commissie Samenleving daarom een aantal punten naar voren over de huidige situatie in het leerlingenvervoer.

Allereerst valt op dat de afgelopen weken veel gemeente in de regio, die dezelfde vervoerder als Leidschendam-Voorburg gebruiken, boetes hebben opgelegd wegens het niet nakomen van gemaakte afspraken en een te lage kwaliteit van dienstverlening. Leidschendam-Voorburg doet daar niet aan mee, terwijl deze problemen ook in onze gemeente spelen. Het CDA wil van de wethouder weten wat de stand van zaken is in het contact tussen de gemeente en de vervoerder is: “Onze buurgemeenten geven een duidelijk signaal aan de vervoerder dat de kwaliteit echt omhoog moet met het opleggen van boetes. Waarom is dat hier niet gebeurd? Ouders moeten weten dat we voor de belangen van hen en hun kinderen op komen”, aldus Koster.

Verder blijft het CDA hameren op het belang van een ouderpanel. De gemeente heeft in september een sessie opgezet tussen ouders, gemeente, stakeholders en vervoerder. Het CDA wil structureler contact tussen de gemeente en ouders. “Dat de gemeente het initiatief heeft genomen tot een stakeholderbijeenkomst is mooi, maar als de vervoerder niet komt opdagen bij zo’n gesprek zegt dat wat ons betreft genoeg. Door een structureel ouderpanel op te zetten tussen ouders en gemeente kan de gemeente een nauwere band opbouwen met ouders en makkelijker hun ervaringen horen. Juist dat is van groot belang!”, geeft Koster aan.

Tot slot wil het CDA weten het college hier de komende weken en maanden aan gaat doen. Het CDA begrijpt dat het college en de vervoerder op korte termijn geen blik open kunnen trekken met chauffeurs. Maar het CDA wil niet over een jaar  hetzelfde gesprek met elkaar voeren. “Wij willen dat het college actief kijkt naar wat dan wel kan. Ga regionaal meer samenwerken. Immers, onze buren lopen tegen hetzelfde probleem aan”, aldus Koster. Ook hekelt het CDA de houding van vervoerder Noot in de afgelopen periode: “Als Noot niet eens komt opdagen bij een gesprek tussen ouders, gemeente en andere partners is dat een slecht signaal. Iedereen snapt dat het personeelstekort ook voor chauffeurs geldt, evenals de Rijtijdenwet. Maar het is belangrijk dat de vervoerder zoekt naar oplossingen en daar actief over meedenkt en praat met ouders en gemeente. We hopen dan ook dat de vervoerder verbetering laat zien. En mochten de  kwaliteit en dienstverlening benedenmaats blijven  dan ziet het CDA geen andere optie dan boetes op te leggen en over ontbinding van het contract te gaan spreken”, besluit Koster.

Voor het CDA staat evenwel het belang van kind, gezin en ouder voorop. Dat belang is niet gediend met boetes of ontbinding van het contract. Het CDA zet daarom in op herstel en nakoming van de overeengekomen afspraken. Fractielid Koster: “Het behoort tot het normale fatsoen dat we het leerlingenvervoer op een goede manier organiseren, zodat elk kind mee kan doen in de les en uiteindelijk in de samenleving. Samen zijn we verantwoordelijk om het leerlingenvervoer op orde te krijgen. Dat is ook het CDA verhaal”.