27 november 2022

CDA wil bloedspoed aanpak menstruatiearmoede

“Nu nog even niet.” Dat was de teneur van het antwoord van het college op de vragen van het CDA betreffende “menstruatiearmoede”. Dit als vervolg op een motie van CDA, CU, PvdA, D66 en GroenLinks van alweer geruime tijd geleden. Daarin vroegen deze partijen het college om met een inventarisatie te komen over de verschillende mogelijkheden om menstruatiemiddelen beschikbaar te stellen aan inwoners die, mede om financiële redenen, weinig mogelijkheden hebben om deze middelen te verkrijgen.

Het CDA vindt het jammer dat uit de vragen blijkt dat er nog geen uitvoer aan dit breed gedragen verzoek is gegeven. “We begrijpen dat het college voorrang heeft gegeven aan het schrijven van plan van aanpak energiearmoede, maar dit vraagstuk verdient ook aandacht. Zeker in deze tijd van hoge inflatie en oplopende armoede. We hadden de inventarisatie graag eerder gezien, nu heeft het college weer een kans laten lopen,” aldus CDA-raadslid Diederik Visser.

Wel is het CDA blij dat op twee scholen via het armoedefonds uitgiftepunten voor menstruatiemiddelen zijn. “Het CDA hoopt dat dit een eerste stap is om snel op alle 7 middelbare scholen in Leidschendam en Voorburg zo’n uitgiftepunt te creëren. Dat moet dankzij het voorbereidende werk op de twee bestaande uitgiftepunten voor de gemeente toch geen probleem zijn?” vraagt Visser zich hardop af. Het CDA herinnert het college aan het feit dat menstruatiearmoede niet altijd zichtbaar is. Niet iedereen die dat overkomt, meldt zich. “Veel jongeren uiten zich niet op dit terrein omdat er vaak nog een taboe dan wel gêne rondom het onderwerp heerst, of simpelweg door een gebrek aan voldoende voorlichting. Het is dan ook belangrijk dat we toch actie ondernemen, niet alleen om armoede tegen te gaan, maar ook om te zorgen dat het taboe weggaat, zodat onze jonge vrouwen zich vrij en onbekommerd in onze kernen, op onze scholen en via werk kunnen bewegen,” aldus Visser.

Verder is het CDA van mening dat het College een kans laat liggen door geen communicatie te voeren over menstruatiearmoede met onze inwoners en om (nog) niet via de bekende instellingen het aanbod van gratis menstruatieproducten bekend te maken. “Meer en nieuwe maatregelen zijn zeker nodig wat het CDA betreft, en ik meen hier ook namens de andere indieners te kunnen spreken. Het College heeft beloofd snel met uitvoeringsmaatregelen te komen om armoede tegen te gaan. We hebben daar in de Raad een goed debat over gevoerd. Het bereik vergroten van de huidige locaties door samen te werken met bekende samenwerkingspartners is nu eenmaal laaghangend fruit. We hopen dat het college dit zo snel mogelijk alsnog doet”, legt Visser uit.

Het CDA blijft in ieder geval niet stil zitten. We hebben inmiddels ook samen met GroenLinks vervolgvragen gesteld in reactie op de antwoorden op onze eerdere vragen. “We willen beter begrijpen waarom er in de eerste periode, nadat de motie is aangenomen, geen vervolgstappen zijn gezet. Ook zullen we duidelijk maken aan het College dat dit vraagstuk echt probleem is voor een grote groep inwoners, het verdient echt, een aparte, serieuze aanpak naast het bestaande  standaard minimabeleid en alle andere maatregelen. Meisjes doen ertoe!” besluit Visser.