26 juni 2023

CDA "zeer teleurgesteld" in uitstel N14-werkzaamheden

“Een enorme domper, en dan druk ik mij nog zacht uit” reageert Lieke Muller, raadslid voor CDA Leidschendam-Voorburg op het nieuws dat de verbetering van de N14 wederom is uitgesteld. “Dit uitstel is extra zuur omdat dit project vorig jaar nog door minister Harbers op een prioriteitenlijst is gezet. De noodzaak voor een aanpak van de N14 wordt er niet minder om. Integendeel: het probleem wordt alleen maar nijpender.” legt Muller uit.

De prioriteitenlijst is een lijst van 11 grote infrastructurele projecten die voorrang krijgen bij stikstofberekeningen, waardoor de bouw van deze projecten ondanks enige vertraging uiterlijk 2025 zou kunnen starten. “Voor een goede verkeersdoorstroom is het ontzettend belangrijk dat kruisingen op de N14, die dwars door Leidschendam-Voorburg loopt, ongelijkvloers worden gemaakt. Goede doorstroom is ook belangrijk voor de bestrijding van geluidsoverlast en luchtvervuiling. Het aanpassen van die kruisingen is dus van groot belang om de overlast van de directe omgeving, maar ook de verkeersproblematiek in onze gemeente te verminderen”, legt Muller uit. 

Oorspronkelijk zouden de werkzaamheden tussen 2023 en 2028 plaatsvinden. Vorig jaar werd de start uitgesteld naar uiterlijk 2025 omdat er niet genoeg mensen beschikbaar waren om de nodige stikstofberekeningen te doen. “Dat nu zonder overleg met de gemeente is besloten om dit project wederom uit te stellen is echt een enorme domper. De minister die dit project vorig jaar op een prioriteitenlijst plaatste, heeft het nu ineens over ‘weinig perspectief voor stikstofruimte’, maar intussen laat de overheid onze inwoners stikken met verkeersinfarcten en uitlaatgassen van de N14-files. Betere verkeersdoorstroom op de N14 is geen hobbyproject, het is voor onze gemeente een bittere noodzaak. Daarom hoop ik ook van harte dat onze wethouder en de Provinciale Staten in gesprek gaan met de minister om het belang van dit project blijvend te benadrukken”.

Ook CDA Statenlid Michel Rogier zegt “echt heel erg teleurgesteld” te zijn in het feit dat dit megaproject weer op de lange baan wordt geschoven. “De N14 is een regionale verbindingsweg die weliswaar door Leidschendam-Voorburg loopt, maar voor de bereikbaarheid van de regio is dit écht een cruciale weg.” CDA raadslid Muller valt bij: “Met de komst van de Mall is de verkeersdruk enorm toegenomen. Ook voor dagjesmensen die naar de stad, het strand of bijvoorbeeld Duinrell gaan is de N14 een veelgebruikte route. Door de kruisingen ongelijkvloers te maken kunnen die dagjesmensen doorrijden én hinderen zij het verkeer tussen Voorburg en Leidschendam niet meer.”

Statenlid Rogier valt bij “Voor het wegtransport, denk aan de bevoorrading van supermarkten, maar ook voor werkverkeer dat bezig is met de vele bouwprojecten in de regio, is de N14 een belangrijke ontsluitingsroute. De komende jaren gaat gemeente Den Haag flink aan de bak met bouwprojecten, waaronder het Central Innovation District (CID) dat nog veel meer werkverkeer en vervoersbewegingen over regionale wegen als de N14 meebrengt. Deze provinciale weg loopt dwars door een gemeente en ondanks dat er nu al dagelijks files staan wordt de N14 komende jaren alleen maar drukker. Voor zowel omwonenden, maar ook voor al dat regionale verkeer is het ontzettend belangrijk dat dit project met de grootst mogelijke prioriteit en urgentie wordt uitgevoerd.”

“Nu de werkzaamheden aan de verbreding A4/kruisingen N14 wederom is uitgesteld, zien we graag dat 80-kilometerzone op de A4 bij Leidschendam-Voorburg wordt gerealiseerd om onze inwoners tegemoet te komen,” besluit Muller.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.