24 januari 2022

CDA: Zeg maar ‘Nee’, tegen dit HOV

Niet voor de eerste keer leverde de bespreking van het beoogde Hoogwaardig Vervoer vanuit de Binckhorst enkele verrassingen op. “Het is opletten geblazen” zo betoogt CDA-raadslid Jan Hendriks. “Zowel in de aankoppeling van station Voorburg als voor wat betreft de verbinding naar Delft veranderen gaandeweg de aannames. En dat heeft grote gevolgen”.

Zo werd tijdens de beeldvormende vergadering van 18 januari jl. bijna gedachteloos meegedeeld dat het maatschappelijk nut van de Koningscorridor - en daarmee de doorkoppeling van een lightrail naar Zoetermeer - geen nut oplevert. De opbrengstwaarde van enige vorm van aansluiting van openbaar vervoer naar station Voorburg wordt daarmee beperkt tot een overstapmogelijkheid op een boemeltrein. “Gaan we daarvoor ‘fly overs’ bouwen, tunnels graven, rails verleggen of inboeten aan leefbaarheid? Er is dus nog veel onduidelijk en er zijn vooral veel vragen”, aldus CDA-raadslid Jan Hendriks.

Bovendien geldt voor alle verbindingen over de Prinses Mariannelaan en Geestbrugweg dat stapvoets toegevoegd openbaar vervoer nooit ‘hoogwaardig’ kan zijn. Daar ga je geen kapitalen in investeren. Laat dan gewoon een (elektrische) bus rijden. Daarmee blijven de kosten beperkt, het is het meest veilig en zowel de route als de capaciteit zijn makkelijk aan te passen.

In de richting van Delft geldt een soortgelijke verrassing. De veronderstelde vaarklasse en het daartoe benodigde behoud van de zwaaikom beïnvloeden de uitwerking. En dat terwijl de asfalt- en cementcentrale - met de daaraan gekoppelde scheepvaart - wordt uitgeplaatst. Een heroverweging van de uitgangspunten is gewenst. “Ook hier kan aan worden toegevoegd: houd het kleinschalig, kijk naar milieuvriendelijk busvervoer”, aldus Jan Hendriks.

Laten we de middelen reserveren voor maatregelen die de leefbaarheid echt vergroten. Voor de Huygenstunnel, waarmee direct mogelijkheden worden gecreëerd voor woningbouw, ongestoorde openbare ruimte, groen voor Voorburg West en De Binckhorst (inclusief het herstel van Huygens’ Hofwijck). “Dat is ook precies wat inwoners willen.
En daar mag je best naar luisteren”, sluit Jan Hendriks af.