03 december 2023

Rapport Rekenkamercommissie minimabeleid is mooie start voor nieuw beleid

De Rekenkamercommissie van de Gemeente Leidschendam-Voorburg trekt een aantal belangrijke conclusies in een rapport  over het minimabeleid in onze gemeente. De commissie wijst op het belang van duidelijke doelen en aandacht voor de menselijke maat. Ook uit de commissie haar zorgen over de lage bekendheid van gemeentelijke regelingen. Dit rapport is wat het CDA Leidschendam-Voorburg betreft een startpunt voor het nieuwe minimabeleid van de gemeente.

“De bestaanszekerheid van onze inwoners staat onder druk. Bij de recente begrotingsbehandeling  vroeg het CDA al aandacht voor  solidariteit en het mee kunnen doen in onze gemeenschap. Het Rekenkamerrapport geeft duidelijke kaders waarlangs we deze solidariteit beter kunnen invullen” zegt CDA-fractielid Jorrit Koster.

Voor het CDA is bestaanszekerheid veel meer dan alleen je inkomen. “Het rapport vertelt de verhalen van inwoners die voelen dat ze niet volledig mee kunnen doen. Daar moeten we mee aan de slag.” aldus Koster. Het CDA dient daarom in de raadsvergadering van 4 december een motie in waarin het de wethouder vraagt het nieuwe minimabeleid te richten op meedoen in de samenleving. “Solidariteit betekent vooral dat we ons samen inzet voor elkaar en elkaar kansen gunnen en geven, zodat iedereen mee kan doen. Dit zullen wij dan ook aangeven in de Raad. Voor het CDA is meedoen belangrijk. Samen met solidariteit vormt het voor het CDA Leidschendam-Voorburg het startpunt van het nieuwe minimabeleid,” aldus CDA-raadslid Diederik Visser.

Het CDA Leidschendam-Voorburg kijkt uit naar een constructief proces richting het nieuwe gemeentelijk armoedebeleid. Bestaanszekerheid is een groot maatschappelijk onderwerp en het is aan de Raad om komend jaar invulling te geven aan dat debat op gemeentelijk niveau. “Samen bouwen aan een gedeelde gemeenschap waarin iedereen meedoet is het CDA verhaal. Daar houden we ook hier aan vast. We roepen het college daarom op: zorg dat iedereen mee kan doen!” aldus fractielid Koster.