12 juni 2023

Waterpret voor jong en oud als het aan het CDA ligt

De zon straalt en de temperaturen zijn ernaar: het is zomer! Het CDA hoopt dat jong en oud deze zomer kunnen genieten van het zomerse weer én van verkoeling, waarbij wederzijds begrip en coulance de boventoon voeren.

Deze warme zondag gingen de wijkagenten Martin (Bovenveen) en Nabil (Essesteijn) een watergevecht aan met de lokale jeugd. Gewapend met waterpistooltjes werden de agenten ‘beschoten’ door een horde giechelende kinderen, en vol enthousiasme ‘vuurden’ de dienders terug. Het begin van een zomer vol waterpret voor jong en oud. “Een hoopgevend signaal” reageert CDA-fractievoorzitter Ron van Duffelen op de vrolijke filmpjes op Instagram. “Hartstikke leuk dat jong én oud, politie en kinderen elkaar vinden op warme dagen en samen de verkoeling opzoeken”.

Het CDA hoopt dan ook dat deze positieve trend zich de rest van de zomer zal doorzetten, en dat kinderen genoeg gelegenheid krijgen om verkoeling te zoeken. “Vorig jaar hadden bewoners van Leidschendam noord op stukjes gemeentegrond achter hun wooncomplex zwembadjes geplaatst voor hun (buur)kinderen. Op last van handhaving moesten deze badjes nota bene tijdens een hittegolf in de zomervakantie worden verwijderd. Coulance of een alternatief was er niet. De CDA fractie heeft hier toen vragen over gesteld. In de beantwoording is aangegeven dat het college samen met bewoners zou bekijken wat gedaan kan worden om waterpret in de ‘gemeentelijke achtertuin’ van hoogbouwwijken mogelijk te maken. We hopen dan ook van harte dat voor de bewoners snel duidelijk is wat er mogelijk is, zodat we ons deze zomer niet druk hoeven maken over paarse krokodillen en verwijderde zwembadjes”, legt Van Duffelen uit.

Het CDA hoopt deze zomer echter op meer verkoelende oplossingen dan een watergevecht met agenten en zwembadjes in hoogbouwwijken. In het partijprogramma staat de hartenwens om zwemmen in de Vliet mogelijk te maken, mits de jongeren zich verantwoordelijk gedragen. In overleg met de provincie moeten dan gebieden worden aangewezen waar ze veilig kunnen zwemmen. Ook is CDA Leidschendam-Voorburg nog altijd groot voorstander van een stadsstrand, bijvoorbeeld tegenover de Mall, waar in de buitenlucht ruimte is voor recreatie en verkoeling.

“De zomers worden er niet koeler op, juist dan zoekt iedereen verkoeling op. Niet iedereen is in de gelegenheid om naar Vlietland, Noord Aa of het strand te gaan, en niet iedereen kan met regelmaat naar De Fluit of Forum Kwadraat. Daarom is het belangrijk dat binnen onze gemeentegrenzen goede alternatieven worden geboden. De keuze is simpel: of wij zorgen als gemeente voor een veilige zwemruimte in de buitenlucht, of onze kinderen springen massaal in de Vliet met alle risico’s van dien. De keus is aan ons, maar als CDA weten wij het wel”, besluit Van Duffelen.

Bron foto: Jelleke Vanooteghem on Unsplash