22 juli 2023

Zorg voor veilige straten, ook na aanleg glasvezel

Steeds meer huizen en bedrijven worden aangesloten op het glasvezelnetwerk, ook in onze gemeente. Bij de aanleg van glasvezel bestaat altijd een risico op schade. "De afgelopen weken hebben veel inwoners last gehad van schots en scheve stoepen door de aanleg van glasvezelkabels. We kregen ook meldingen van inwoners die te maken kregen met kapotte kabels of schade aan bomen" zegt CDA-raadslid Liesbeth van der Heide. Ze heeft hier dan ook vragen over gesteld aan het college.

Van der Heide: "We willen weten welke afspraken zijn gemaakt met o.a. Open Dutch Fiber (ODF) over de aanleg, oplevering en eventuele schademeldingen." KPN liet eerder weten dat er gemiddeld één schade per drie kilometer optreedt. “Het is ontzettend vervelend. We leggen momenteel 10.000 aansluitingen per dag. Dan voorkom je niet dat het nu en dan fout gaat“, aldus een woordvoerder van het bedrijf in Media Magazine.

"We snappen dat het mis kan gaan, maar dan is het des te belangrijker dat het college zorgt dat je als inwoner tijdig weet wanneer en door wie bij jou in de straat glasvezelkabels worden aangelegd. Ook moet het duidelijk zijn bij wie je terecht kunt bij schade, zodat je niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd", zegt Van der Heide. Ze vraagt het college om een meldpunt specifiek voor schade door de aanleg van glasvezel, vergelijkbaar met een meldpunt dat de gemeente Utrecht heeft. Inwoners geven volgens Van der Heide namelijk aan dat ze door de gemeente naar de kabelleveranciers worden verwezen, waar het vervolgens lang duurt voor er reactie komt. Een duidelijk meldpunt moet het ongemak voor inwoners verminderen en problemen sneller oplossen.