Gezond en veilig ouder worden

Het CDA heeft oog voor de ouderen in onze gemeente. We willen dat iedereen zich thuis, beschermd en geborgen voelt en dat onze inwoners gezond en veilig ouder kunnen worden. We zetten in op het behoud van basisvoorzieningen in de buurt zoals een huisarts, supermarkt, en pinautomaat. Ook willen we dat ouderen mobiel blijven en dat de vervoersmogelijkheden op orde zijn. Het CDA zoekt ook met het verkiezingsprogramma “Verbindend aan de Vliet” naar verbinding tussen ouderen en tussen ouderen en jongeren.  We vragen de ouderen hoe zij willen bijdragen in onze gemeente, bijvoorbeeld door het contact leggen met inwoners die zich eenzaam voelen. En wat zou het mooi zijn als jongeren ouderen helpen met digitalisering!

Ook wil het CDA kleine criminaliteit tegengaan die een grote impact kunnen hebben op het gevoel van veiligheid. Ouderen kunnen kwetsbaar zijn voor bepaalde vormen van oplichting. In ons verkiezingsprogramma stellen we hiervoor maatregelen voor, zoals meer voorlichting en hogere prioriteit voor deze vorm van criminaliteit bij de politie. Daarnaast besteden we veel aandacht in ons verkiezingsprogramma aan wonen voor senioren. Het woonaanbod moet worden vergroot en meer gevarieerd. Veel ouderen willen graag een driekamerappartement, en wij vinden dat nieuwbouwprojecten daar rekening mee moeten houden. Hofjes en kleinschalige appartementencomplexen kunnen een aantrekkelijk alternatief voor ouderen zijn, die wel op zichzelf willen blijven wonen, maar niet langer de zorg voor een heel huis willen hebben. Bij het bouwen van woningen voor senioren, vragen we eerst wat de senioren willen en we hebben extra aandacht voor de bereikbaarheid van voorzieningen en de veiligheid van de leefomgeving.

Als u meer wilt weten over onze standpunten rondom gezond en veilig ouder worden kunt u hieronder klikken.