10 november 2018

Algemene beschouwing op de begroting 2019

Afgelopen woensdag en donderdag behandelde de gemeenteraad van Vlaardingen de begroting voor het jaar 2019. Fractievoorzitter Corné Venema sprak de volgende algemene beschouwing uit:

Voorzitter,

Als je de mooiste schoenen koopt, krijg je soms last van blaren. Zo is het ook de raad het afgelopen half jaar een beetje vergaan. In de nieuwe werkwijze, van raadsprogramma naar de begroting, hebben we lastige momenten met elkaar gehad. We zoeken naar de juiste manier om samen te werken en het beste voor Vlaardingen te bereiken.

U zult het CDA vooral horen over onze mooie schoenen. Ja, en stiekem doen de blaren bij ons ook pijn. En dat fluister ik ook regelmatig tegen mijn collega’s net buiten de vergaderingen. Maar ik zeg er dan meteen bij dat je nieuwe schoenen moet inlopen. De blaren zullen langzaam verdwijnen en we wennen aan onze nieuwe schoenen. Kortom, het CDA wil graag doorgaan met het raadsprogramma en deze bijbehorende begroting.

Samen in de gemeenteraad

Politiek is keuzes maken. Juist in de begroting ziet u dat jaarlijks terug. Het CDA is blij met de keuzes die we in deze begroting maken. We gaan eindelijk geld besteden aan duurzaamheid, en er gaat meer naar veiligheid. We zijn blij dat na twee jaar het college nu voor de burenbemiddelaar een structurele bijdrage vrijmaakt, want dit is een eerste stap die woonoverlast tegengaat. Het is goed dat we extra budget vrijmaken voor participatie, zodat wij, politici, en de inwoners van Vlaardingen meer bij elkaar betrokken raken. Het blijft de wens van het CDA om de komende jaren meer handen en voeten te geven aan het “Right To Challenge”: laat de inwoners ons maar uitdagen. Laat vrijwilligers ons maar verbazen dat zij iets veel beter kunnen dan de gemeente.

Het CDA is blij met het uitvoeringsprogramma sport en beweging en wil daar inhoudelijk niets op afdoen. Wel is het onze keuze om hieraan iets minder uit te geven. Van dit geld wil het CDA een AED city netwerk aanleggen. Hierdoor kunnen mensen bij een hartaanval altijd binnen 6 minuten hulp krijgen met een AED die altijd toegankelijk is. Hiervoor dient het CDA een amendement in.

Samen met de Vlaardingers

Het CDA is blij met de organisaties die hebben ingesproken op de begroting. We roemen de bescheidenheid in sommige aanvragen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Omroep Vlaardingen, de scouting, en de Stichting nationale gedenkdagen Vlaardingen. Het besef dat je met gemeenschapsgeld zuinig moet omgaan is bij vrijwilligers vaak beter geland dan bij deze raad. Het CDA steunt verschillende amendementen die er voor zorgen dat deze vrijwilligersorganisaties zich voor Vlaardingen kunnen blijven inzetten.

Het komende jaar betrekt de gemeenteraad inwoners meer bij besluitvorming en dwingen we onszelf om beter te luisteren en minder te roepen. Graag doe ik een oproep aan alle inwoners: help ons! Praat mee en denk mee over hoe u wilt dat Vlaardingen er in de toekomst uit moet zien. Samen met u wil het CDA deze toekomst vormgeven.

Oog op de toekomst

Wanneer het CDA met deze begroting naar deze toekomst kijkt, zien we dat onze gemeente er vanuit financieel oogpunt niet hard op vooruit gaat. Met kleine lettertjes staat in deze begroting geschreven dat we het bereiken van een goede verhouding tussen eigen geld en geleend geld, ofwel de solvabiliteit, met 4 jaar uitstellen. Het CDA vindt dat we dit besluit niet terloops moeten nemen. We nodigen onze collega-raadsleden uit om hierover begin volgend jaar met elkaar in gesprek te gaan, en het financieel beleidskader voor de komende vier jaar bespreken. Hiervoor dient het CDA een amendement in.

In deze begroting is nog geen rekening gehouden met grote uitgaven die de komende jaren op ons afkomen. Ik denk aan de Marathonweg en het integraal huisvestingsplan. Al jaren vraagt het CDA meer aandacht voor het binnenhalen van subsidies van het Rijk en de Europese Unie. De grote uitdagingen die op ons afkomen, versterken die vraag: het is noodzakelijk om hier nu echt werk van te maken. Het CDA wil daarom dat het college hiervoor nu daadwerkelijk een concreet plan maakt. Hiervoor dienen we een motie in.

Toch ziet het CDA ook goede ontwikkelingen voor de toekomst. We zorgen voor de bouw van veel nieuwe woningen, om de druk op de woningmarkt te verzachten. In het sociaal domein geven we meer aandacht aan armoedebestrijding, zodat we er in de toekomst voor zorgen dat meer Vlaardingers mee kunnen blijven doen.

Voorzitter,

Ik kom aan het einde van mijn beschouwing. De vorige raadsperiode was er een van grote verdeeldheid in de raad. Sinds het begin van de huidige raadsperiode zie ik een enerzijds een nieuw elan in deze raad, en anderzijds hebben sommige fracties toch tegen het raadsprogramma gestemd. Ik vind dat jammer. Want met het raadsprogramma kunnen we de verdeeldheid tegengaan en samen de schouders zetten onder het besturen van onze stad. Dat mag en dat moet met een kritische blik en met scherpe discussies. Dat past in de nieuwe manier van werken waarvoor is gekozen. Ik doe dan ook graag een oproep om mee te doen met het raadsakkoord, mee de nieuwe manier waarop we met elkaar in deze raad willen werken! Echt, nieuwe schoenen kunnen na een tijdje inlopen heel lekker aan je voeten zitten en makkelijk vier jaar mee gaan. Ik reik u de hand om samen op te lopen, en ik hoop dat we, met alle aanpassingen op de begroting die we gaan maken, we deze begroting met elkaar kunnen goedkeuren. Het CDA wil de komende 4 jaar graag samenwerken met onze 32 andere raadsleden. Samen willen we werken aan een mooi Vlaardingen: voor vandaag en voor de toekomst. Zoals we als CDA graag zeggen: ‘Samen de toekomst van Vlaardingen’!