09 november 2023

Tweede termijn Roel Veugelers 9 november

Hieronder leest u de bijdrage van fractievoorzitter Roel Veugelers tijdens zijn tweede termijn bij de behandeling van de meerjarenbegroting 2024-2027.

­

Mijnheer de voorzitter

Samenwerken, dat vinden wij als CDA belangrijk.

Als CDA hebben wij gekeken naar de sportverenigingen. We hebben aan mensen uit de sportwereld gevraagd wat daar nodig is. Daar kom ik nog op terug.

Voor het CDA zijn andere punten natuurlijk ook belangrijk. We willen bouwen voor iedereen en de verloedering tegengaan. Daarom willen we dat er passend gebouwd wordt. En als er nog ergens een tijdelijke woning geplaatst kan worden dan moeten we dat doen, zodat zoveel mogelijk Vlaardingers een passende woning kunnen vinden. Daarom hebben we de motie doorbouwen mede ingediend. En om de verloedering tegen te gaan zullen we ook het amendement voor de voorjaarsschoonmaak mede indienen. En dan kan de stad ook weer mooi uitgelicht worden. We zullen het amendement van ONS Vlaardingen daarvoor dan ook steunen. We begrijpen dat ook de stadsboerderij moet worden opgeknapt. Als CDA zijn we tegen de verloedering dus ook tegen de verloedering van de stadsboerderij. Die motie van de PvdA zullen we dan ook steunen. We hopen van harte dat dat weer een parel kan worden.

Als CDA vinden we goede huisvesting voor mens en dier dus belangrijk en schone straten. Maar dat niet alleen. We willen ook prettig leven en recreëren. Daarom vinden we het belangrijk dat de belangrijkste recreatieroute van Vlaardingen voor iedereen goed bruikbaar is. Daarom zijn we mede indieners van het amendement wandelen langs de vaart. Een mooie leefomgeving met oude platanen draagt daaraan bij. Daarom steunen we het amendement van Groen Links voor het behoud van de platanen langs de Oosthavenkade.

Als CDA vinden wij zorg voor de inwoners met minder inkomen van groot belang. AOWers met een minimum inkomen moeten ook mee kunnen blijven doen in onze samenleving. We vinden het daarom een goed idee om hen gratis te laten reizen. Van harte hebben we daarom het amendement van AOV mede ingediend.

Dan nog een korte aanvullende opmerking over ons eigen amendement. Gisteren stond het nog in Nieuwsblad Vlaardingen. De turnclub wijkt uit naar schiedam voor de Vlaardingse wedstrijden, omdat er geen geschikte zaal in Vlaardingen is. Als CDA vinden wij dat Vlaardingers in Vlaardingen moeten kunnen sporten.

In de begroting was reeds een bedrag van bijna 12 mln opgenomen voor een sporthal bij het Groen. Dat zou een sporthal zonder tribune, zonder kantine en zonder turnfaciliteiten zijn. Is dat dan verstandig. Kun je zo’n sporthal dan wel optimaal gebruiken?

Een sporthal kun je maar één keer bouwen. Als CDA vinden we dat je dat dan ook goed moet doen. Daarom hebben we voorgesteld om dat bedrag nog te verhogen tot 13,7 mln. De kapitaallasten daarvoor bedragen ongeveer € 135.000 per jaar. Maar dan kun je die sporthal optimaal gebruiken. Dan kan de turnvereniging met publiek in eigen stad weer de turnwedstrijden organiseren en kan er weer in eigen stad gezaalvoetbald worden. Als CDA denken wij dat we met die extra investering een heleboel Vlaardingse sporters blij kunnen maken.