20 januari 2023

Veiliger route naar de klas dankzij de schoolzone

– Leerlingen van de katholieke basisschool De Hoeksteen kunnen sinds enkele weken veiliger naar school. Dat komt door de aanleg van een schoolzone aan de Olmendreef. Autobestuurders zien duidelijk dat ze een oversteekplaats bij een school naderen. De verhoging in de weg en de vluchtheuvels maken het vanzelfsprekender om af te remmen en goed op te letten.

Het CDA is blij met de schoolzone. Al jaren vraagt de CDA-gemeenteraadsfractie om maatregelen die de schoolomgeving veiliger maken. Nu de financiële situatie van de gemeente beter is en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag subsidie gaf, was het mogelijk de schoolzone aan te leggen.

Raadslid Constantijn Stevens vindt de schoolzone bij De Hoeksteen een goede zaak. Wat hem betreft volgen er meer: “Het CDA ziet graag dat er nu ook op andere plekken dergelijke oversteekplaatsen komen. Daar blijven we ons sterk voor maken. Ieder kind moet op een veilige manier naar school kunnen lopen of fietsen.”

Doordat het veiliger is om over te steken, verwacht Stevens dat meer kinderen lopend of fietsend naar school gaan: “Ik snap dat veel ouders hun kinderen liever met de auto brengen als het daar niet veilig is. Maar het is belangrijk dat kinderen leren hoe het is om zelf of met begeleiding van hun ouders aan het verkeer deel te nemen.”

Bijkomend voordeel: hoe veiliger de schoolomgeving is, hoe minder ouders hun kinderen met de auto brengen. Dat leidt tot minder aan- en afrijdende auto’s en ook minder auto’s die kriskras rond de school staan geparkeerd. Stevens: “De schoolzone is positief, maar uiteindelijk kunnen we allemaal bijdragen aan de veiligheid rondom school.”