14 september 2022

In memoriam burgemeester Anton Houdijk

Op 23 juli 2022 overleed oud-burgemeester van Zoeterwoude én CDA-lid Anton Houdijk. Houdijk was van 1980 tot aan zijn pensionering in 1997 burgemeester van Zoeterwoude.

Boerenzoon Houdijk werd op 10 januari 1932 in Gouda geboren. Hij studeerde aan de HBS-B en vervolgens aan de HTS Weg- en Waterbouwkunde. Op zijn dertigste werd hij gemeenteraadslid in Gouda namens de KVP, een van de voorlopers van het CDA. Houdijk werd wethouder in Gouda op zijn 42e. Bij de jongerenbeweging van de KVP heeft hij zijn vrouw Ineke leren kennen. Ze waren 58 jaar getrouwd. Het echtpaar kreeg vier kinderen en acht kleinkinderen. In 1980 werd Houdijk burgemeester van Zoeterwoude. Dat was hij tot aan zijn pensionering in 1997.

In diverse media, waaronder het Leidsch Dagblad, heeft een in memoriam gestaan. Tijdens de raadsvergadering van 8 september jongstleden werd hij herdacht.

Als CDA Zoeterwoude gedenken wij Houdijk met het noemen van een aantal wetenswaardigheden en anekdotes:

• Houdijk weigerde steevast zijn handtekening te zetten met een pen met blauwe of zwarte inkt. Groen, dat was zijn kleur;
  • Tijdens een raadsvergadering kwam het thema gemeentelijke herindeling weer eens aan de orde. Houdijk had een bosje takken liggen. Demonstratief toonde hij wat er zou gebeuren als de raad geen eenheid zou uitstralen: één takje was gemakkelijk te breken, maar een bos takken breek je niet zomaar doormidden;
  • Jarenlang heeft Zoeterwoude een vriendschapsband gehad met het Poolse Osieczna. Die naam sprak hij steevast uit als Ozienetza. Dit initiatief voor een jumelage gaf hem wel energie. Nadat raadsleden Marja Knops, Theolieke Smit en Ingrid Sanders daar het initiatief toe namen, mocht hij in het Franciscaner klooster van Osieczna met burgemeester Stanislaw Kaczmarek de vriendschapsbanden officieel maken;
  • Houdijk heeft verschillende politiek gevoelige portefeuilles gehad, waaronder Ruimtelijke Ordening (toen nog Grondgebied geheten). Daarover was hij niet ‘amused’; sowieso zinde het toenmalige college met 2 zelfverzekerde wethouders (Rob Hogenelst en Ton Ringersma) niet. Het verhaal gaat dat beide wethouders voorafgaand aan de B&W-vergadering alles al besloten en dat de collegevergaderingen vooral uit mededelingen bestonden;
  • Houdijk was relatief afstandelijk naar de raadsleden; hij had er absoluut geen persoonlijke klik mee.  Die afstand bewaarde hij ook bij de latere wederzijdse bezoeken van de Poolse vrienden, buiten de officiële ontvangsten etc.
  • Houdijk zat in diverse besturen. Eén daarvan was Stichting Grote Polder-Groene Hart. Deze stichting heeft voor elkaar weten te krijgen dat de Hogesnelheidslijn deels ondergronds werd aangelegd.

Na zijn pensionering werd Houdijk zeer actief bij de restauratie van de Meerburgkerk. Daarbij hadden met name dak en torens zijn aandacht. Hij werd ook lid van het parochiebestuur van parochie De Goede Herder, ontstaan uit een fusie met de Leiderdorpse Menswording. Ook in de werkgroep ‘herinrichting’ was Houdijk zeer betrokken.

CDA Zoeterwoude is dankbaar voor zijn inzet voor en betrokkenheid op de Zoeterwoudse gemeenschap.

(Dank aan enkele CDA-ers die hun herinneringen deelden voor dit in memoriam)