15 november 2022

Schade door overstroming voor bedrijven en burgers bijna altijd voor eigen rekening

CDA Aa en Maas: Maak het overstromingsrisico beter verzekerbaar!

Daarom staat het ook in het bestuursakkoord van waterschap Aa en Maas. De directe aanleiding was de wateroverlast in ons gebied in 2016. Vooral bij Someren en Boxmeer was de schade groot. Er is toen bij het Rijk gevraagd om dit gebied tot rampgebied te verklaren. Dan kan de Wet Tegemoetkoming Schade bij rampen (WTS) in werking treden. De regering kwam echter tot de conclusie dat dit geen echte ramp was.

Vooral bij agrariërs was de schade groot. Er zijn toen honderden schadeclaims ingediend bij het waterschap. Echter als het waterschap geen fouten heeft gemaakt dan mag zij ook geen schadevergoeding uitkeren. Daarom is slechts in een enkel geval de schade vergoed.

Klimaatverandering vergroot het risico

Bijna iedereen is inmiddels wel van overtuigd dat klimaatverandering leidt tot een groter overstromingsrisico. Dit heeft vooral Limburg het afgelopen jaar ervaren. Echter dat in Noord-Holland en in Friesland in dezelfde zomer ook gigantische hoeveelheden water zijn gevallen had minder de aandacht. De waterschappen doen hun best om het watersysteem ‘klimaatrobuuster’ te maken. Daar vertrouwen burgers ook op.

Echter vaak is niet bekend dat alles berekend wordt op een bepaalde norm. Valt er echter meer neerslag dan die norm dat zijn daar de sloten beken en keringen niet op berekend. Wat daar bovenuit komt heet restrisico en is voor rekening van de eigenaar.

Eigen risico is groot

Door klimaatverandering wordt dat restrisico steeds groter. Het rijk heeft voor Limburg wel de WTS van toepassing verklaard. Dat klinkt heel mooi en stelt burgers gerust. Echter, nadat alles is opgedroogd blijkt vaak dat de ramp weer uit het nieuws verdwijnt. Dat velen blijven zitten met schade, die niet vergoed wordt, is dan ook uit beeld. De WTS vergoedt niet alle schade. En Noord Holland en Friesland krijgen al helemaal niets uit dit fonds.

Vaak zijn mensen ook slecht verzekerd, omdat ze zich veilig voelen. Maar ook goede verzekeringen dekken niet alle schade. Voor de primaire keringen (zeedijken en grote rivieren) moet het Rijk bijspringen (WTS). Directe schade door overstromingen wordt alleen gedekt als overige keringen het begeven. Ligt er geen dijk dan geen vergoeding.

Verzekerbaarheid overstromingen kan veel beter

Nederland wordt wereldwijd geroemd. Al bijna 70 jaar zijn er in ons land geen doden gevallen door overstromingen. Onze dijken zijn stevig. Dat wij als Nederland gaten laten vallen in ons verzekeringssysteem is beschamend. Zelfs in België is het veel beter geregeld. Laten we over onze trots heenstappen en rondkijken in andere landen waar het beter geregeld is. Wij hebben deeeuwenlange traditie van dijkversterkingen na doorbraken inmiddels doorbroken. Laten we hiervan leren en ook ons verzekeringssysteem tijdig op de schop nemen.