30 januari 2020

Beverbeheer i.v.m. waterveiligheid

Wanneer we onze taak als Waterschap serieus willen nemen moeten we de Bever in verband met de waterveiligheid kunnen beheersen.

Tijdens de Algemeen Bestuursvergadering van 29 januari 2020 heb ik aandacht gevraagd voor bevers die de waterveiligheid in gevaar kunnen brengen. Bevers zijn zeer nuttige en mooie dieren en we zijn blij dat de bever voorkomt in het gebied van de Brabantse Delta. Alleen op sommige plaatsen zien we ze liever niet graven of bouwen. Ik heb het dan over het graven in primaire keringen en het bouwen van dammen in bewoond gebied. Om u een idee te geven: De muskusrat weegt zo’n 1 á 1,5 kg en verplaatst 1 kub grond per jaar. ( 13 kruiwagens) Een bever weegt zo’n 30 kg en heeft dezelfde leefwijze als de muskusrat. De Bever is uitgezet en zou doorgroeien tot een populatie van 1200 en niet graven. Nu geschat zo’n 3000,  de populatie groeit door tot mogelijk 12000 en ze graven wel.

Dat het graven tot problemen kan leiden hebben we in Waalwijk gezien. In de primaire kering was er een gat van 12-15 meter gegraven en dit zorgde bijna voor een dijkdoorbraak. In de bijgevoegde foto is te zien welke schade er was en de ca  100.000 euro kostende herstel operatie. Ook kan door de aanleg van beverdammen het  waterpeil soms gevaarlijk hoog komen te staan. In bebouwd gebied kan dit tot overstroming leiden. Dit is in de praktijk.

Er worden heel veel diervriendelijke beheers maatregelen genomen.  De provincie heeft een Beverprotocol. De bever wordt gevangen met met een vangkooi naar een kunstburcht gebracht. Dit levert stress op. Wat als er geen kunstburchten genoeg zijn?

Als je bevers verplaatst zijn ze binnen no-time weer terug op hetzelfde plek. We kunnen in dijken gaas aanbrengen, stortstenen etc…beton storten. Vele andere daar levende diersoorten overleven dat niet. Wanneer alle de bovengenoemde ( onbetaalbare bestrijding niet helpt) dan moet het mogelijk zijn dat het Waterschap bij de Provincie ontheffing aanvraagt om ze te schieten en er een aantal uit de populatie te halen. Dit is de meest diervriendelijke  manier van bestrijding en kan bij Bevers goed toegepast worden. Gelukkig is in het gebied van Brabantse Delta nog niet nodig geweest om een dergelijke ontheffing aan te vragen. In uiterste nood moet deze mogelijkheid wel genomen kunnen worden. In deze  gevallen moet de Waterschappen hun taak als beheerder serieus nemen en moeten ze de bever kunnen bestrijden.

De Bever is een beschermde diersoort maar wie heeft er de verantwoordelijkheid voor het beheer en wie betaalt de torenhoge kosten hiervan?

Lian Korst