13 januari 2019

Biomassateelt in Waterbergingen rond Zundert

Op 12 januari 2019 zijn Alwijn ten Cate en Hans Peter Verroen twee waterbergingen rond Zundert gaan bekijken. Dit deden zij met de voorzitter (Rudi Antens) en penningmeester (Ad Verhagen) van de Coöperatieve Duurzame Energieketen de Baronie (CDEB) en hun adviseur van Probos Maarten Boosten. CDEB heeft mede met behulp van de ZLTO subsidie gekregen van de rijksoverheid (RVO) om in waterbergingen bomen te planten voor de biomassateelt en zij zouden dit graag in twee waterbergingen van het waterschap Brabantse Delta willen realiseren. Het betreft een berging ter hoogte van de Kalmthoutsebaan in Wernhout en een berging ter hoogte van de Vossenbergstraat in Klein Zundert. In deze bergingen is naar schatting ruimte voor in totaal 3 hectare bomen. Deze bomen, als hij geoogst is, gebruikt de CDEB dan om biomassaketels van veehouders in de Baronie draaiend te houden. Hiermee kunnen de veehouders van het aardgas af om in hun warmte te voorzien en levert dit een CO2 reductie op. Per dag moet er per veehouder namelijk tweemaal daags 8000 liter water naar 70 graden opgewarmd worden en dat koste eerst veel aardgas. Nu kan dit met deze bomen worden gedaan.

Er zijn al contacten met het Waterschap Brabantse Delta maar Alwijn en Hans Peter vinden het belangrijk om als (toekomstige) volksvertegenwoordigers ook zelf met de mensen in contact te treden.

Tijdens het bezoek hebben we aangegeven dat het ons een goed idee lijkt maar dat het uiteraard niet zo mag zijn dat de waterberging minder of slechter water kan bergen. Deze waterbergingen zijn er namelijk voor dat in een natte periode het omliggende land niet overstroomt.

CDEB heeft goed uitgelegd dat ze uiteraard nog een en ander moeten onderzoeken maar dat ze verwachten als ze een zwarte els of wilg gebruiken dit niet het geval zal zijn. De bomen worden geleverd door een lid van CDEB uit Zundert. Zij gaven aan dat de kosten voor het onderhoud voor het Waterschap mogelijk lager zijn omdat er vanwege de bomen niet gemaaid hoeft te worden. Het heeft bovendien als voordeel dat de grond beter wordt vastgehouden.

Tijdens het bezoek hebben we gezien dat het landschap er mooier van wordt en de biodiversiteit zal toenemen. Het zou mooi zijn dat als de functie van waterberging niet ondergraven wordt en het waterschap niet meer geld kwijt is aan het onderhoud van de waterbergingen, dit gerealiseerd wordt. Grond die nu niet benut kan worden, zorgt dan voor een bijdrage aan de klimaatopgave, meer biodiversiteit en een mooier landschap. Dit in samenwerking met een lokale coöperatie. Hier staat het CDA voor.

Alwijn ten Cate

Kandidaat bestuurslid voor het Waterschap Brabantse Delta